חוסר איזון הורמונלי

את סובלת מבעיות שינה, עייפות כרונית, בעיות עיכול, ירידה בחשק המיני, נשירת שיער, פצעי אקנה, מחזור לא סדיר, עצבנות ועלייה במשקל? (1) ייתכן כי יש לך חוסר איזון הורמונלי. במאמר הבא נדבר על הגורמים לחוסר איזון הורמונלי, כיצד ניתן לבדוק זאת ומהן השיטות הטבעיות לטיפול בחוסר איזון הורמונלי.

מהו חוסר איזון הורמונלי?

הורמונים הם כימיקלים המיוצרים בבלוטות האנדוקריניות והם מסייעים לשלוט בתהליכים רבים בגוף, כמו הרבייה וחילוף החומרים. חוסר איזון הורמונלי זהו מצב שבו יש עודף של הורמון מסוים או מחסור בהורמון, וכתוצאה מכך מופיעים תסמינים שונים שעלולים לפגוע מאוד באיכות החיים. (3)

איך מרגיש חוסר איזון הורמונלי?

עלייה במשקל

חוסר איזון הורמונלי יכול לבוא לידי ביטוי במחסור בהורמון הנשי, האסטרוגן. כתוצאה מכך, מתעורר החשק לאכילה של סוכר ומתוקים המובילה לעלייה במשקל. (1) ההשמנה לרוב מופיעה באזור הבטן והירכיים. (2)

עייפות כרונית

אצל נשים הסובלות מאי איזון הורמונלי ייתכן כי הורמונים מסוימים יהיו ברמה גבוהה מדי, והם יובילו לתשישות רבה, עייפות וחוסר אנרגיה. (1)

בעיות שינה

בעיות שינה הכוללות נדודי שינה ויקיצות טבעיות מרובות במהלך הלילה, עלולות לנבוע כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי. כך למשל, רמה גבוהה מדי של הורמון האסטרוגן בגוף עלול להוביל ליקיצות מרובות בלילה. (1)

אישה הסובלת מעייפות בעקבות חוסר איזון הורמונלי

בעיות במערכת העיכול

מערכת העיכול שלנו מושפעת מהורמונים כמו אסטרוגן. לכן, כאשר ישנו חוסר איזון הורמונלי, את עלולה לסבול משלשול, בחילות, תחושת נפיחות וכאבי בטן. (1)

תסמונת קדם וסתית

אחד מהתסמינים של חוסר איזון הורמונלי הוא תסמונת קדם וסתית. נשים הסובלות מתסמונת קדם וסתית מדווחות על כאבי מחזור, כאבי ראש בזמן מחזור, גודש בחזה, דחף לאכילת פחמימות, נטייה לעצבנות ודיכאון. (2)

נשירת שיער

נשים שיש להן רמות גבוהות של אסטרוגן בגוף (מצב המכונה דומיננטיות אסטרוגן) עלולות לסבול מנשירת שיער. (2)

בחורה עם נשירת שיער הנובעת מחוסר איזון הורמונלי

 

בעיות במחזור

חוסר האיזון ההורמונלי עלול להוביל למחזור לא סדיר, מחזור הנמשך זמן קצר מדי או מחזור ארוך מדי. כתוצאה מכך, נשים עם חוסר איזון הורמונלי עלולות להתקשות להיכנס להריון. (2)

פצעי אקנה

נהוג לחשוב שפצעי אקנה מופיעים רק בגיל ההתבגרות, אבל גם נשים מבוגרות יותר עלולות לסבול מפצעי אקנה כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי. (2)

ממה זה נגרם?

ישנם גורמים רבים לחוסר איזון הורמונלי. נשים נוטות לסבול מתנודות בהורמונים מסיבות פיזיולוגיות כמו בתקופת גיל המעבר, בזמן גיל ההתבגרות, במהלך הריון ואחרי לידה. גורמים נוספים  הם פעילות יתר או תת פעילות של בלוטה מסוימת בגוף, טיפול הורמונלי כמו גלולות למניעת הריון, תזונה לקויה שאינה מספקת ויטמינים ומינרלים, חרדות ומתח ולעיתים הפרעה הורמונלית עשויה להיות תורשתית. (4)

בדיקת איזון הורמונלי

אם את חושדת כי את סובלת מחוסר איזון הורמונלי, ניתן לגשת לרופא. הרופא יפנה אותך לבדיקת איזון הורמונלי הנקראת “פרופיל הורמונלי”. זוהי בדיקת דם שבודקת את רמות ההורמונים בגוף. ההורמונים העיקרים שנבדקים אצל נשים הם TSH, פרולקטין, טסטוסטרון, אסטרוגן, FSH, LH ופרוגסטרון. (5)

איזון הורמונלי טבעי

הקפדה על תזונה נכונה

תזונה מאוזנת עשויה לשפר מאוד את המצב ולהוביל לאיזון הורמונלי תקין. מומלץ לצרוך פירות וירקות, ובעיקר ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרובית, כרוב, ברוקולי, קולרבי וצנון. ירקות אלו מסייעים לפנות שאריות הורמונים מהגוף. יש להימנע מפחמימות ריקות שאינן מכילות סיבים ולצמצם אכילה של מזון מן החי כמו מוצרי חלב, בשר, עוף וביצים. (2) שימו לב כי במידה והנכן סובלות מהיפו פעילות בבלוטת התריס, יש להיזהר עם שימוש בסוג ירקות זה.

נטילת תוספי תזונה

דרך נוספת לשפר את התנודות ההורמונליות אשר מתרחשות בגופכן בגיל המעבר היא באמצעות נטילת תוסף תזונה כמו Meno Feminine. זוהי פורמולה צמחית הכוללת את הרכיב סקוטלריה. רכיב זה מסייע בהפחתה של תופעות המאפיינות את חוסר האיזון ההורמונלי בגיל המעבר כמו הפרעות שינה, דיכאון, ירידה בחשק המיני, גלי חום, דימומים, שינויים במצבי רוח ועוד.

ביצוע פעילות גופנית

פעילות גופנית תורמת לאיזון הורמונלי. היא מסייעת לפינוי רעלים מהגוף, להורדה במשקל ולהפחתת מתח וסטרס המאפיינים את חוסר האיזון ההורמונלי. מומלץ לבצע פעילות גופנית, שאת נהנית ממנה, כדי שתוכלי להתמיד בה לאורך זמן. (2)

לסיכום

חוסר איזון הורמונלי הוא מצב שיכול לגרום לבעיות רבות, להפריע לבריאות שלנו ולפגוע באיכות החיים. הבשורה המשמחת היא שניתן לטפל בחוסר איזון הורמונלי באמצעות דרכים שונות כמו נטילת תוספי תזונה. כך תוכלי להגיע לאיזון הורמונלי וליהנות מחיים בריאים.

מקורות:

(1)(2)(3)(4)(5)

שאלות נפוצות: חוסר איזון הורמונלי

מומלץ לצרוך פירות וירקות רבים בעיקר ממשפחת המצליבים כמו כרובית, קייל, ברוקולי, קולרבי וצנון, לצמצם אכילה של פחמימות ריקות ללא סיבים ומאכלים מן החי כמו מוצרי חלב, בשר, עוף וביצים. (1

נערות סובלות מחוסר איזון הורמונלי משום שבתקופת גיל ההתבגרות ישנה תנודתיות טבעית בהורמונים. (4)

יש לגשת לרופא ולעבור בדיקת דם הנקראת “פרופיל הורמונלי”. היא בודקת את רמת ההורמונים הקיימים בגוף ויכולה להצביע האם קיים חוסר איזון הורמונלי. (5)

לחוסר איזון הורמונלי יש תסמינים רבים כמו עלייה במשקל, תסמונת קדם וסתית, מחזור לא סדיר עצבנות ודיכאון, בעיות במערכת העיכול, הפרעות שינה, נשירת שיער ופצעי אקנה. (2)

כן, ניתן לטפל בחוסר איזון הורמונלי בדרכים טבעיות כמו נטילת תוסף תזונה, הקפדה על תזונה נכונה וביצוע פעילות גופנית.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10