מחזור לא סדיר

המחזור הנשי שמסמל את פוריות האישה, הוא בדרך כלל סדיר והאורך שלו קבוע. יחד עם זאת, ישנן נשים המתמודדות עם מחזור לא סדיר. במאמר זה נדבר על מגוון הסיבות הגורמות לשיבוש המחזור ועל השיטות לטיפול במחזור לא סדיר.

מה זה אומר מחזור סדיר?

נשים מתחילות לקבל מחזור בין גיל 8 ל-16 שנים. לרוב יחלפו שנתיים מתחילת המחזור הראשון עד שהמחזור יהיה סדיר. מחזור חודשי סדיר הוא מחזור שאורכו בממוצע 28 יום, וישנם מחזורים של 24-35 ימים הנחשבים אף הם לסדירים. הדימום בהלך המחזור נמשך בין 3-5 ימים. (1)

מהו מחזור לא סדיר?

מחזור לא סדיר הוא מחזור שבו פרק הזמן שעובר בין מחזור למחזור, משך הדימום וכמות הדם שמופרשת משתנים בכל פעם. לרוב מחזורים שאינם סדירים מופיעים 6-8 פעמים בשנה בלבד. מחזור לא סדיר עלול להקשות על כניסה להריון, והוא עשוי להצביע על בעיות גניקולוגיות כמו הפלה, חוסר איזון הורמונלי, בעיות רפואיות שונות או על תחילתה של תקופת גיל המעבר. (1)

הגורמים לווסת לא סדירה

אורח חיים

מחזור לא סדיר עשוי לנבוע בשל תזונה לקויה, הפרעת אכילה, עלייה חדה או ירידה חדה במשקל, פעילות גופנית מאומצת ומתח נפשי. כל אלו עלולים לגרום לחוסר איזון הורמונלי וכתוצאה מכך לאי סדירות במחזור. (1)

תסמונת שחלה פוליציסטית

אחת הסיבות הנפוצות למחזור לא סדיר היא תסמונת השחלה הפוליציסטית. זוהי תסמונת המאופיינת בהופעה של ציסטות (שקים קטנים מלאי נוזל) בשחלות. נשים הסובלות מתסמונת שחלה פוליציסטית עלולות להתמודד עם מחזור לא סדיר או אל וסת, ולא לבייץ כלל. (1)

בעיות גניקולוגיות

בעיות גניקולוגיות כמו הפלה מוקדמת, בעיה בשחלות או ברחם, עלולות לגרום למחזור לא סדיר. בנוסף, מחזור לא סדיר עשוי להופיע בקרב נשים הנכנסות להריון. (1)

גיל

במהלך גיל ההתבגרות ייתכן כי המחזור לא יהיה סדיר ויופיעו דימומים בין מחזור אחד לשני. בנוסף לכך, גם בתחילת גיל המעבר המחזור צפוי לא להיות סדיר – הוא עשוי להיות ארוך או קצר יותר מבדרך כלל וגם הדימום עשוי להשתנות ולהיות מוגבר או קל יותר מבעבר. בדרך כלל נשים חוות מנופאוזה (הפסקת הווסת) בסביבות גיל 45-55, אך יש נשים שהמחזור שלהן ייפסק כבר בגיל 40. (1)

אמצעי מניעה

בתחילת השימוש בגלולות למניעת הריון ייתכנו דימומים בין מחזור למחזור החולפים לאחר כמה חודשים כשהגוף מסתגל לגלולות. אמצעי מניעה אחר כמו התקן תוך רחמי עלול אף הוא לגרום לדימומים בין המחזורים ואף לדימום וסתי מוגבר. (1)

בעיה בבלוטת התריס

מחזור לא סדיר עלול לנבוע כתוצאה מבעיות בתפקוד של בלוטת התריס – בלוטה המפרישה הורמונים האחראים על חילוף החומרים בגוף. (1)

סרטן ברחם או בצוואר הרחם

במקרים נדירים מאוד, ייתכן כי המחזור הלא סדיר הינו סימפטום של סרטן צוואר הרחם או ברחם. (1)

האם זה קשור לכאבים?

נשים הסובלות מדימום לא סדיר עלולות לחוות גם כאבי מחזור. כדי להקל על הכאבים, ניתן להשתמש בתוסף התזונה QMS המסייע להפחית את הכאבים המאפיינים את התסמונת הקדם ווסתית. (3)

מחזור לא סדיר

טיפול במחזור לא סדיר

 ישנם מגוון רחב של שיטות וטיפולים המסייעים להסדרת המחזור:

● טיפול במתח הנפשי שעלול לגרום למחזור לא סדיר.

● אימוץ הרגלי תזונה נכונים ועלייה או ירידה במשקל כדי להגיע ל-BMI(מדד מסת הגוף) תקין.

● נטילת גלולות למניעת הריון שמובילות בסופו דבר להסדרת המחזור – יש נשים הבוחרות ליטול גלולות למניעת הריון כדי להסדיר את המחזור, אך לשיטת

טיפול זו יש חסרונות רבים. הגלולות מכילות הורמונים שעלולים לגרום לתופעות לוואי כגון כאבי ראש, שינויים במצב הרוח, בחילות, נפיחות ורגישות בשדיים. במקרים נדירים הגלולות אף עלולות לגרום לעלייה בלחץ הדם ולקרישת דם מוגברת שעלולה להוביל לשבץ מוחי או להתקף לב ולהעמיד את המטופלת בסכנת חיים של ממש. לכן חשוב מאוד להיוועץ עם הרופא לפני נטילת גלולות. (5)

● טיפול הורמונלי שיביא לאיזון בגוף.

● ביצוע פעילות גופנית סדירה ולא מאומצת מדי.

● נטילת תרופות להורדת רמת הפרולקטין (1). הפרולקטין הוא הורמון שמייצרת בלוטת יותרת המוח, ורמה גבוהה מדי שלו עלולה להוביל לאי סדירות בביוץ ולמחזור לא סדיר. (4)

לסיכום, מחזור לא סדיר הוא תופעה לא נעימה, אך ניתן לטפל בכך. באמצעות שיטות שונות כמו נטילת תוספי תזונה טבעיים ניתן להסדיר את המחזור ולשים סוף לתופעה.

מקורות:

(1) (2) (3) (4) (5)

שאלות נפוצות: מחזור לא סדיר

ישנם גורמים רבים למחזור לא סדיר כמו בעיות גניקולוגיות, תסמונת השחלה הפוליציסטית, תחילת גיל המעבר וגיל ההתבגרות, בעיות בבלוטת התריס, אורח חיים לחוץ ותזונה לקויה ועוד. (1)

מחזור סדיר נמשך בממוצע 28 יום, ושכיחים גם מחזורים סדירים הנמשכים 24-35 ימים. (1)

ישנן שיטות רבות שיעזרו לכן לעקוב אחר זמני המחזור שלכן, כמו סימון תקופת המחזור בלוח השנה או שימוש באפליקציות למעקב אחר הווסת כמו האפליקציה ״מעקב וסת – לוח שנה לביוץ והריון״. האפליקציה כוללת תחזיות מדויקות למחזור העתידי על סמך היסטוריית המחזורים הקודמת של המשתמשות, ומאפשרת גם לעקוב אחר היסטוריית הסימפטומים עמם נשים מתמודדות בזמן המחזור.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10