תסמונת התעלה הקרפלית Carpal Tunnel Syndrome

תסמונת התעלה הקרפלית, או בשמה הלועזי (Carpal Tunnel Syndrome (CTS היא מצב שבו מורגש כאב בשורש כף היד המלווה בנמלולים, תחושת עקצוץ ולעתים חולשה בחלק מאצבעות כף היד, בדרך כלל האגודל והאצבעות הסמוכות לה: האצבע המורה, האמה וכן חלק מהקמיצה. הגורם להופעת תחושת הנמלול והעקצוצים הוא לחץ שנוצר על האיזור בשורש כף היד הקרוי “התעלה הקרפלית” – תעלה הנמצאת בתוך בסיס שורש כף היד ובתוכה נמצא העצב המדיאני, העצב האחראי על התחושה ויכולת התזוזה של האצבעות. (1)

התעלה הקרפלית

התעלה הקרפלית היא “מנהרה” הנמצאת בבסיס שורש כף היד. התעלה עשויה מעצמות ורצועות רקמות חיבור. ניתן לומר ש”תקרת” התעלה הקרפלית וה”קירות” מורכבים מרקמות ועצמות – רקמות קשיחות ועצמות זעירות, מה שהופך את דפנות התעלה לרגישים ללחץ. בתוך התעלה נמצאים גידים ועצבים המגיעים מהאמה ועוברים כל הדרך אל האצבעות, ותפקידם הוא להניע את שרירי האצבעות ולספק תחושה. בין העצבים האלו גם נמצא העצב המדיאני – העצב האחראי על האגודל ושלוש האצבעות הסמוכות לה. (1)

תסמונת התעלה הקרפלית – מה זה?

תסמונת התעלה הקרפלית הוא מצב של פגיעה עצבית. במצב זה, נוצרים לחץ ועומס על דפנות התעלה, והם בתורם מפעילים לחץ על העצב המדיאני. כאשר חלה הפרעה בעצבוב התחושתי המועבר בין העצב המדיאני אל האצבעות – כלומר, כאשר נוצר עומס על העצב – מופיעים כאבים ועקצוצים באותן האצבעות שהעצב אחראי על שריריהן. כמו-כן במקרים רבים מופיעים גם תסמינים כמו חולשה ואף אובדן תחושה. (1)

גורמים לתסמונת התעלה הקרפלית

מדובר בתסמונת שכיחה מאוד המהווה גורם משמעותי לירידה בפריון העבודה בקרב מספר גבוה של אנשים – וככזאת, נעשו מחקרים רבים בניסיון להתחקות אחר גורמיה. יחד עם זאת, עדיין לא ברור מדוע היא נגרמת ומה הסיבות שהיא מופיעה. עם זאת, ידועים מספר גורמים גנטיים וביולוגים העלולים להגביר את הסיכוי וכן ישנם כמה השערות והערכות שונות.

עישון

נמצא כי מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר להתעבות רצועות השומן העוטפות את התעלה הקרפלית – מה שעלול לגרום לעומס ולחץ על התעלה ומשם לעומס על העצב המדיאני.

עישון הוא גורם סיכון לתסמונת התעלה הקרפלית

עודף משקל

כמו מעשנים, גם אנשים הסובלים מעודף משקל נמצאים בסיכון גבוה לפתח את התסמונת, גם הם כתוצאה מהתעבות הרצועה העוטפת את התעלה [1].

גנטיקה

מחקרים מסוימים מראים כי קיים קשר תורשתי בהעברת התסמונת. בגלל סיבות גנטיות שאינן ידועות לנו, ייתכן שיהיו כאלו שיפתחו את התסמונת במהלך חייהם וכאמור יעבירו את הסיכון המוגבר בתורשה [2].

היריון

נמצא כי נשים בהיריון או נשים סמוך ללידה, עלולות לסבול למשך תקופת ההריון או מיד לאחר הלידה, מהתסמונת. ככל הנראה הסיבה היא הצטברות נוזלים בתוך הרצועה המקיפה את התעלה הקרפלית, מה שיוצר עומס על התעלה ומכאן על העצב המדיאני [1].

גורמים נוספים

מלבד הגורמים המצוינים, חוקרים מעריכים כי קיימים גורמים נוספים העלולים להגביר את הסיכון ללקות בתסמונת, כמו גיל (בני 50 עד 60 סובלים יותר), מין (פי 3 יותר אצל נשים), וכן מצבים רפואיים כמו סוכרת, דלקת פרקים ותת פעילות של בלוטת התריס עלולים להגביר את הסיכון ללקות בתסמונת. בנוסף, גם אנשים שעובדים במשרד ומבלים שעות רבות מול מחשב עלולים לסבול מהתופעה ביד בה הם מחזיקים את העכבר.(1)

שלבי המחלה ותסמיניה

על פי רוב, הדוחק הנוצר על התעלה הקרפלית מתפתח באופן הדרגתי ולמעשה יכול לקחת שנים עד שיופיעו ויתגברו התסמינים.

שלב ראשוני – כאב ותחושת נימול

התסמינים הראשונים והקלים של המחלה יהיו כאבים ותחושת נמלול (תרדמת) באצבעות המופעלות על ידי העצב המדיאני. מקובל להניח כי הכאבים יחריפו בלילות, וזאת בגלל עומס מוגבר המופעל על התעלה הקרפלית עקב כיפוף טבעי של כף היד במהלך השינה. (1)

שלב מתקדם יותר – חולשת שרירים באצבעות וכאבים חזקים

ככל שמתקדמת המחלה, התסמינים הולכים ומחריפים. בשלבים מתקדמים יותר הכאבים בשורש כף היד ובאצבעות מורגשים היטב גם לאורך היום ובפרט בעת כיפוף כף היד לצרכי פעילות יומיומית כמו נהיגה, דיבור בטלפון או אכילה. כמו כן, בשלב זה הכאבים עלולים להקרין לכל אורך היד. מלבד הכאבים, בשלב מתקדם תיתכן חולשה משמעותית של שרירי האצבעות וירידה בתחושה.

ישנם מקרים בהם תסמיני המחלה יופיעו כולם בעת אחת ובעוצמה גבוהה: במקרה של שבר בכף היד, למשל, הגורם לדימום פנימי הלוחץ על התעלה, וכן במקרים של נטילת מדללי דם או קיבוע כף היד עם גבס [1].

תרופות סבתא וטיפול טבעי בתסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת המחלה הקרפלית עשויה להיעלם מעצמה, אך לרוב יש צורך לטפל בה. ישנם מספר תרופות סבתא וטיפולים טבעיים העשויים להקל על התסמינים.

תרופות סבתא לתסמונת התעלה הקרפלית

חימום כפות הידיים על ידי שפשופם המהיר זו בזו, יכול לסייע להפחתת הכאבים. הסיבה לכך היא שכאשר טמפרטורת הגוף צונחת התסמינים מחמירים, וחימום הידיים מקל על התסמינים. (1)

סד לילה

העומס הנוצר על העצב המדיאני מתגבר כאשר מכופפים את כף היד במהלך השינה. כדי למנוע זאת, ניתן ללבוש סד אורתופדי מיוחד למהלך הלילה שתפקידו לקבע את כף היד למקום ולמנוע את תזוזתה. (1)

סד לילה

טיפול טבעי ותוספי תזונה

קיימות מספר שיטות טיפול טבעיות המבוססות על צמחי מרפא, שבבסיסן הוא טיפולים בהפרעות כלי דם בגוף, מה שעשוי להקל בתסמיני התסמונת. אחד המוצרים המובילים בקבוצה הזו הואCRV Protector מדובר בתוסף תזונה טבעי מבוסס צמחי מרפא המסייע בניקוי מערכת כלי הדם. הכמוסות של CRV rotectorP מכילות תערובת צמחים טבעית המבוססת על האנזים errapeptaseS ובעלות סגולות רבות לטיפול בבעיות בכלי הדם: ריפוי ציסטות, פינוי רקמות מתות, המסת פלאקים וקרישי דם וכן סיוע בהפחתת כאבים הנגרמים מדלקות שונות.

תרגילים

מלבד תרופות ומכשירים, ישנם דיווחים על תרגילים המסייעים בהפחתת התסמינים: ריפוי בעיסוק שתפקידו למתוח את התעלה והרצועות המקיפות אותה ובכך להקל על הכאבים. יצויין כי הפעולה תועיל רק בשלבים המוקדמים של המחלה. תרגילים פיזיותרפיים נוספים העשויים להקל על תסמיני המחלה הם תרגילי לשיפור תנועתיות, בהם המטופל מניע את עצב האורכית על ידי כיפוף כף היד לאחור ומתיחת שריר האמה, ובכך מקטין את הלחץ הנוצר על התעלה הקרפלית.

כמו-כן, קיים תרגיל נוסף שמטרתו להניע את הגידים הסמוכים לעצב המדיאני באמצעות הפעלת שרירים מסוימים וכך להפחית את העומס על התעלה. (3)

טיפולים נוספים

כאשר המחלה מתגברת באופן משמעותי והכאבים מחמירים ושום טיפול טבעי לא עוזר, ניתן להיעזר בניתוחים או תרופות אנטיביוטיות. יש לקחת בחשבון כי טיפולים מסוג זה עלולים לגרום לתופעות לוואי שונות.

תרופות אנטי דלקתיות

נמצא כי שימוש בתרופות אנטי-דלקתיות מסייעות בהקלה בתסמינים [1]. דלקת עשויה, במקרים מסוימים לגרום לעומס על העצב המדיאני ולעתים גם להחריף את הכאבים. תרופה אנטי-דלקתית עשויה להפחית את את חומרת התסמינים אך גם עלולה לפגוע ברקמות החיבור והסחוס

ניתוח

במקרים קשים ניתן לבצע ניתוח להקלה בעומס הנוצר על התעלה הקרפלית: בניתוח זה המנתח חותך את הרצועה העוטפת את התעלה וגורמת ללחץ על העצב המדיאני, ולמעשה משאיר אותה פתוחה. משך הניתוח הוא כעשר דקות. (1)

לסיכום

תסמונת התעלה הקרפלית עשויה להפחית משמעותית את איכות החיים של הסובלים ממנה. ללא טיפול הולם הכאבים ותחושת הנמלול ילכו ויחריפו ומומלץ שלא להזניח את המחלה ולטפל בה כבר בשלביה הראשונים. אנו מאחלים בריאות איתנה לכל הסובלים מהתסמונת והקלה מהירה בכאבים.

מקורות:

(1) (2) (3)

שאלות נפוצות: תסמונת התעלה הקרפלית Carpal Tunnel Syndrome

התעלה הקרפלית היא תעלה עשויה עצמות ורקמות ובתוכה נמצאים הגידים האחראים על הפעלת השרירים באצבעות וכן על תחושה. (1)

תסמונת התעלה הקרפלית היא מצב שבו נוצר לחץ על התעלה הקרפלית וגורם להפרעה בתפקוד העצבים, ובראשם עצב הקרוי העצב המדיאני. (1)

תן לאבחן את התסמונת באמצעות הפעלת לחץ מתון על העצב המדיאני באיזור הצוואר, אבחון מראה כפות הידיים או הקשה על התעלה הקרפלית. (1)

ניתן לטפל בתסמונת באמצעות תוספי תזונה טבעיים המסייעים בניקוי כלי הדם ובהמסת פלאקים, קרישי דם, ציסטות וכו’. תוסף מומלץ במיוחד הוא ה-CRV Protector.

כן, התסמונת מעוגנת בספר הליקויים ומזכה בין 5% ל-50% נכות, תלוי בחומרת התסמונת ובאיזו יד היא מופיעה. (1)

CRV

CRV Protector

מוצר ייחודי על בסיס תערובת צמחים המסייע בניקוי מערכת כלי הדם והלב

תכולה

120

כמוסות

אופן טיפול

4 כמוסות ביום

רחוק מהאוכל

CRV

מארז יחיד

250

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10