נוגדי חמצון טבעיים

שילוב של נוגדי חמצון או אנטי אוקסידנטים טבעיים בתזונה היום יומית, מאפשר לגוף לקבל את “סל הכלים” האיכותי ביותר של חומרים חיוניים המיטיבים עם הגוף. חומרים שמאיטים את תהליכי ההזדקנות וההרס של התאים, אשר נגרמים על ידי חמצון שמקורו ברדיקלים החופשיים המסתובבים בתוכו. נוגדי חמצון טבעיים מסייעים לשימור היכולות הפיזיות והקוגניטיביות, גם בגילאים מבוגרים.

מה זה נוגדי חמצון?

אנטי אוקסידנטים הם “שומרי הסף” אשר מטרתם לנטרל את הנזק של הרדיקלים החופשיים, הנוצרים בעיקר כתוצאה מנזקים סביבתיים ומרכיבי מזון לקויים ומנסים, באופן תמידי, לחמצן ולשנות את המבנה הגנטי של תאים שפעולתם נחוצה (1). בעצם פעולתם זו, הרדיקלים החופשיים הורסים את התפקוד התקין של התאים. כלומר, הנזקים שהרדיקלים החופשיים גורמים להם, עלולים להצטבר בצורה איטית ו”שקטה” לאורך זמן, כאשר במקרים רבים הבעיות הפיזיות שמקורן ברדיקלים החופשיים אינן מתגלות באופן מיידי, אלא רק לאחר שנים – בשלב שבו הנזק כבר העמיק ונוצרו בעיות מורכבות כגון מחלות קשות, המסכנות את חיי האדם.

חומרים אנטי אוקסידנטים שנכנסים לגוף בקביעות, פועלים גם הם בתהליך איטי שנבנה שלב אחר שלב, אך מהותו הפוכה לזו של הרדיקלים החופשיים: הם מתנגדים לפעולת החימצון ומאפשרים לגוף להילחם באופן אפקטיבי כנגד אותם חומרים מזיקים, לכן הם עשויים למנוע התפתחות של מחלות או החמרה של בעיות בריאות קיימות ומשקמים את הנזק הנותר בעקבות פעולתם של הרדיקלים החופשיים.

מקור השם

נוגדי חמצון כשמם כן הם – מולקולות שתפקידן לעצור את החימצון המזיק שמחוללים הרדיקלים החופשיים, שגורמים להרס התאים. החיוניות שאנטי אוקסידנטים מעניקים מבחינה פיזית לתאי הגוף, באה לידי ביטוי בהגנה הטבעית שהם מייצרים, בזכות נטרול תהליך החימצון, על כן הם נחשבים ל”שכבת מגן” יעילה ונחוצה במיוחד.

נוגדי חימצון להתפקד: תפקידם של האנטי אוקסידנטים

הגוף האנושי נמצא במצב קבוע של “לחימה”: בכל עת, תאי הגוף חשופים למגוון עצום של מזיקים ואיומים ולכן, הם זקוקים ל”נשק” האפקטיבי ביותר, כדי להילחם במזיקים ולנטרלם.

אנטי אוקסידנטים הם “חיילים חמושים” הפועלים לטובת הגוף, באמצעות נטרול אחד מהחומרים המהווים איום תמידי: הרדיקלים החופשיים. בעוד שהאחרונים פועלים כל העת על מנת “לגנוב” אלקטרונים מתאי הגוף, לשנות את המבנה הגנטי שלהם ובכך להרוס אותם, נוגדי החמצון מעניקים אלקטרונים לרדיקלים החופשיים, מה שמונע מהם את הצורך לתקוף את תאי הגוף ועוצר את תהליך החמצון ההרסני (2).

סוגים של אנטי אוקסידנטים

קיימים סוגים רבים של נוגדי חמצון טבעיים והם מצויים במזונות (4) שבני אדם צורכים על בסיס קבוע בכל העולם, ביניהם:

1.     ויטמין E  

נוגד חמצון עוצמתי שמפחית את רמת הכולסטרול ה”רע” בגוף ובכך גם את הסיכוי לפתח מחלות לב. ויטמין E מצוי בשפע באגוזים ודגנים מלאים וכן בירקות שיש להם עלים כהים, כגון נבט החיטה ותרד.

2.     קרטנואידים

נוגדי חמצון שתפקידם, בין היתר, לאזן את רמת הסוכר, לשפר את תפקודן של הריאות ולהאט תהליכי הזדקנות. ניתן למצוא אותם בירקות ופירות שצבעם צהוב, כתום ואדום כגון פלפלים, בטטות ושסק.

3.     ליקופן

זהו אחד מנוגדי החמצון המוכרים, שידוע כמעכב התרבות של תאי סרטן וכתורם משמעותי לחיוניות העור ובריאות העיניים. עגבניות מכילות הרבה ליקופן, אך הוא מצוי במזונות נוספים כגון אשכולית אדומה וגויאבה.

עגבניה עם נוגדי חמצון טבעיים

4.     ויטמין C

ויטמין c מהווה חלק ממערך ההגנה של הגוף כנגד מחלות. הוא נחשב לאנטי אוקסידנט שפעולת הנגד שלו עוצרת תהליכי חמצון בתאים ובכך מסייעת בריפוי פצעים, ויסות המערכת ההורמונלית ועוד. ויטמין C נמצא בשלל פירות וירקות, ביניהם משפחת ההדרים, ברוקולי ותפוחי אדמה.

5.     ויטמין A

בטא קרוטן הוא ה”גלגול” הראשוני של ויטמין חיוני זה, המצוי הן במזונות שמקורם מן החי והן בצמחים, ירקות ופירות שונים. ויטמין A הוא למעשה התוצר של בטא קרוטן ויש ביכולתו להגן על הגוף בכל האזורים, אך בעיקר פועל לטובת תפקודן התקין של מערכת העיכול, השתן ומערכת הרבייה. בטא קרוטן ובעקבותיו ויטמין A, מצוי בחמאה, מוצרי חלב שונים וכבד – אך גם בפירות כמו משמש ומנגו וירקות כגון גזר ובטטות.

גזר כנוגד חמצון טבעי

6.     אנזים Q10

האנזים הזה הוא בעל תפקיד חשוב בשמירה על זרימת דם תקינה ובמניעת הצטברות שומנים במעטפת כלי הדם. צריכה קבועה ומאוזנת שלו, תסייע במניעת מחלות לבביות ויש לו גם ערך מוסף בשימור פריון הגבר. את אנזים Q10 ניתן למצוא במזונות מן החי כגון דגים ובשר, אך היכולת של הגוף לספוג אותו ולהשתמש בו לצרכיו, בתצורתו הטבעית, היא מוגבלת למדי – על כן נטילת תוסף יכולה לתת מענה לצורך של הגוף באנזים זה.

7.     גלטטיון (גלוטתיון)

גלטטיון, או גלוטתיון בשמו המוכר יותר, הוא נוגד חמצון חזק שפועל בעוצמה כנגד מחלות כגון אסתמה, הפרעות התנהגותיות שונות ואפילו כנגד תהליכים סרטניים. נוסף לכך, הוא מסייע לפעולה החשובה של שני נוגדי חמצון אחרים שהם ויטמין C וכן ויטמין E. מזונות עשירים בגלוטתיון הם אספרגוס, במיה, תותים ועוד, כאשר ההמלצה היא להעדיף את התצורה הלא מבושלת של המזונות המכילים אותו, כיוון שתהליכי בישול וצלייה מפרקים את הגלוטתיון.

8.     רזברטרול

זהו סוג של פניפנול אנטי אוקסידנטי, המצוי במזונות פופולריים במיוחד כגון שוקולד, ענבים ויין. כחלק ממנגנוני ההגנה שהוא מספק לגוף האדם, הוא מסייע במיגור דלקות וגם בתור מאט של תהליכי הזדקנות.

9.     כורכומין

בתוך שורש הכורכום קיים החומר שקרוי כורכומין, שממנו מפיקים את התבלין האהוב ושיש לו תכונות ייחודיות, בהיותו נוגד חמצון יעיל במיוחד. צריכה קבועה של כורכומין מעניקה לגוף את ה”נשק” האופטימלי כנגד חיידקים, המשתווה ליכולות מיגור הדלקות של אנטיביוטיקה. תוספת של כורכומין תאפשר לגוף להתמודד בצורה המיטבית עם זיהומים ומחלות ותחזק את המערכת החיסונית.

צריכה של נוגדי חמצון

נוגדי חמצון טבעיים מצויים במזון, אך ניתן ליטול אותם גם באמצעות צריכת תוספי תזונה, לאחר ייעוץ והתאמה מדויקת של כמות האנטי אוקסידנטים הנחוצה לגוף. המינון של תוספי תזונה המכילים אנטי אוקסידנטים חייב להתאים לצורכי הגוף, וזאת כיוון שמינון -יתר עלול לעשות את הפעולה ההפוכה (3) והלא רצויה ודווקא להזיק לגוף.

נוגדי חמצון במזון

צריכת נוגדי חמצון במזון, אצל רוב האנשים, נעשית באופן טבעי ובלתי מודע, כאשר אצל מי ששומר על תפריט בריא ומאוזן סביר שרמות האנטיאוקסידנטים בגוף תהיינה טובות למדי. עם זאת, לא תמיד צריכת המזון המכיל נוגד חמצון מסוים, גם כאשר היא נעשית בכמות גבוהה לכאורה, תאפשר שימוש ו”ניצול” מיטבי של אותו נוגד חמצון. זוהי הסיבה שלעתים, דווקא צריכה של תוסף חיצוני המכיל נוגד חמצון יעיל וחיוני, היא זו שתחזק את הגוף באופן הדרוש לו.

תוספי תזונה המכילים נוגדי חמצון

צריכת תוסף תזונה איכותי המכיל אנטי אוקסידנט מסוים, בהנחה שהוא חסר בגופו של אותו אדם, תהווה פתרון מצוין ואיכותי לשימור ואיזון הרמה הרצויה של נוגדי חמצון חיוניים בגוף. עם זאת, חשוב להדגיש כי נוגדי חמצון הם חלק ממערך שלם ו”צבא” של חומרים שמסייעים לגוף בפעולתו התקינה, בין אם הם משולבים בתזונה הקבועה ובין אם הם ניטלים כתוסף תזונה חיצוני.

חשוב להדגיש, אם כן, כי ללא ה”חיילים” האחרים שחיוניים לבריאות, כמו שמירה על כושר גופני ואיזון הסטרס והבריאות הנפשית, האפקטיביות של נוגדי החמצון תפחת. המפתח למקסום התפוקה מנוגדי החמצון הנכנסים אל הגוף, הוא מציאת השילוב המאוזן בין צריכת נוגדי חמצון בתזונה הקבועה ונטילת תוספים, עבור כל אחד ואחת באופן ייעודי.

לסיכום

נטילת נוגדי חימצון תומכת בבריאות הגוף והיא אפשרית הן על ידי שילובם בתפריט הקבוע והן כחלק מבחירה נבונה של תוספי תזונה כגון ביו כורכום. צריכת אנטיאוקסידנטים עשויה להוות גורם משפיע ומשמעותי, נוסף לגורמים חיוניים אחרים, בשמירה על הבריאות ומניעת מחלות לאורך זמן, לאור יכולתם לנטרל את תהליכי החמצון בתאים, הנגרמים בשל הרדיקלים החופשיים שבגוף.

מקורות: (1) (2) (3) (4)

שאלות נפוצות: נוגדי חמצון טבעיים

אנטי אוקסידנטים, או בשמם העברי נוגדי חמצון, נקראים כך בשל ההתנגדות שהם מייצרים אל מול תהליכי החמצון שנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים.

פעולתם של נוגדי החמצון למעשה עוצרת את התהליך של חמצון והרס התאים. התפקיד החשוב הזה בא לידי ביטוי בריפוי מהיר של פצעים, בהאטת תהליכי הזקנות, במניעת החמרה של בעיות רפואיות ועוד.

אנטיאוקסידנטים מצויים בירקות ופירות וגם במזונות מן החי. ההיכרות עם הסוגים השונים של נוגדי החמצון והמזונות המכילים אותם, מאפשרת שמירה על רמת נוגדי החמצון שהגוף נדרש לה.

שמירה על תפריט בריא ומאוזן עשויה להעניק לגוף את מרבית הכמות הנדרשת של אנטיאוקסידנטים, אולם גם צריכה של נוגדי חמצון רבים בתזונה, לא תמיד תאפשר לגוף להשתמש בהם כראוי, בשל תהליכים טבעיים המתרחשים בו. בשל כך, נטילת תוספי תזונה איכותיים המכילים נוגדי חמצון, תעניק לגוף את ה”בוסט” שהוא זקוק לו, לשמירה על רמה קבועה ומתאימה של אנטי אוקסידנטים.

ביו כורכום

Bio Protective Curcum

פורמולה טבעית המבוססת על רכיב הכורכומין - נוגד חמצון ודלקות (אנטי-דלקתי)

תכולה

60

כמוסות

אופן טיפול

1-2 קפסולות

ביום, בזמן הארוחה

ביו כורכום

מארז יחיד

150

ביו כורכום זוגי

מארז זוגי

₪270

₪300

ביו כורכום שלישיה

מארז שלישייה

₪360

₪450

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10