מערכת חיסונית חלשה

גוף האדם מורכב ממערכות רבות שעובדות בהרמוניה, וגורמות לנו להרגיש טוב ולבצע פעולות יומיומיות בצורה הכי טובה שאפשר. אחת המערכות המרכזיות בגוף היא המערכת החיסונית, לדבריו של האימונולוג ד”ר דוד חגין “המערכת הכי חשובה בגוף, הכי חכמה והכי מתוחכמת”. [1]

מהי המערכת החיסונית?

המערכת החיסונית בנויה משתי תתי-מערכות: מערכת חיסון מולדת – המערכת החיסונית איתה אנו נולדים, ומערכת חיסון נרכשת – המערכת החיסונית מתפתחת כאשר הגוף נחשף לחיידקים ומחוללי מחלות חיצוניים.[2]

למעשה, מערכת החיסון מורכבת מאיברים, רקמות ותאים שונים, לרבות העור, הקרומים הריריים השונים, מערכת הלימפה ותאי הדם הלבנים. לכל אחד ממרכיבי המערכת החיסונית תפקיד חשוב בהגנה על בריאותינו, כאשר העור מהווה את קו ההגנה הראשון מפני מחלות, והוא משמש מחסום פיזי מפני מחוללי מחלה. כמו כן, הוא מונע את כניסתם של נגיפים לגוף. בעור מצויים תאים מיוחדים המזהים פולשים ובלוטות המפרישות חומרים המסוגלים לקטול חלק מהחיידקים.

אם אמרנו שהעור הוא קו ההגנה הראשון, טוב לדעת כי קו ההגנה השני הם הקרומים הריריים. הם נמצאים באף, בפה, בגרון, בריאות, בעיניים ובמעיים. ובדומה לעור, גם הם פועלים כמחסום נגד נגיפים ופולשים. שכבת הגנה נוספת היא מערכת הלימפה, בעזרתה החיידקים מובלים לבלוטות הלימפה שם יומתו ויוצאו מהגוף.

אחרונים במערכת הם תאי הדם הלבנים, אשר מחולקים למגוון סוגים ותפקידים: זיהוי והריגת טפילים, ניקוי שיירי תאים מתים וייצור נוגדנים. [3]

מהי מערכת חיסונית חלשה?

גוף האדם מכיל מיני וירוסים באופן תמידי. כשהמערכת החיסונית תקינה, היא יודעת להתמודד עם הוירוסים הללו, ואנחנו לא נפגעים מקיומם. כשהמערכת החיסונית חלשה, היא לא מצליחה להתמודד כראוי  עם הווירוסים הקיימים בגוף ואנו מתחילים לחוש ברע. בגלל שהמערכת חלשה, ההחלמה תתארך יותר וההתמודדות עם המחלה תהיה ארוכה יותר מאשר אדם עם מערכת חיסונית תקינה.

סימנים שמעידים על מערכת חיסונית חלשה

מערכת חיסונית היא מכלול של איברים, ולכן אין בדיקה ספציפית שיכולה לבדוק חולשה של מערכת החיסון שלנו. עם זאת, על ידי תשומת לב לגוף שלנו – נוכל לאתר סימנים המעידים על כך שהמערכת החיסונית שלנו חלשה.

  • אם אתם מרגישים שאתם חולים לעיתים קרובות וזמן ההחלמה שלכם מתארך מפעם לפעם – זוהי נורת אזהרה ולא כדאי להקל ראש בנושא, משום שזה יכול להעיד על חולשה של המערכת החיסונית [1].
  • סימן נוסף שיכול להעיד על מערכת חיסונית חלשה הוא מצב של לחץ תמידי. מתח כרוני עלול לגרום לחוסר ויסות חיסוני – מה שיוביל בהמשך להופעת חיסונים והתפרצות של מחלות אוטואימוניות. זכרו שהגוף הוא הראי של הנפש – כשהנפש נתונה ללחץ רב, הדבר משפיע על מערכות הגוף, ובכללן גם על המערכת החיסונית שלכם [1].
  • האם אתם סובלים מהופעתם של פצעי הרפס לעיתים תכופות? גם זה סימן לבעיה של הגוף להילחם בזיהומים שונים. בדומה להרפס עלולים להופיע גם זיהומים אחרים כמו יבלת, פטרת ודלקת ריאות. במקרה של מחלות חוזרות מסוג זה יש להתעמק במקור הבעיה, שכן הופעתן החוזרת עלולה להיות סימן למערכת חיסונית חלשה [1].

הגורמים למערכת חיסונית חלשה

מערכת חיסונית חלשה יכולה להופיע כבר מילדות (המערכת המולדת), כשנבחין בילד שחולה לעיתים תכופות. עם ההיחשפות הראשונית למחוללי מחלות, נוצרת גם המערכת החיסונית הנרכשת[2]. היחלשות המערכת החיסונית יכולה לנבוע מפגם באחת מהמערכות – המולדת או הנרכשת, אך ישנם גורמים נוספים למערכת חיסונית חלשה:

מתח וחרדה

כאמור, הגוף משמש ראי של הנפש. מתח, חרדה ודאגה מכניסים את הגוף למצב של לחץ ומחשבות חרדתיות. גורם זה יוצר חולשה של המערכת החיסונית ומקשה על הגוף להתנגד לווירוסים כמו שפעת, הרפס ווירוסים ויראליים אחרים.[4]

מחסור בשעות שינה

החל מלידתם, תינוקות ישנים מספר מספק של שעות על מנת להתפתח ובהמשך להכיר את העולם במהלך היום. במהלך השינה, הגוף עובד ומפריש ציטוקינים, חלבונים המסייעים למערכת חיסון. תפקידם של חלבונים אלו הוא להתגונן מפני מחלות ולהילחם בזיהומים. מחסור בשעות שינה משבש את ייצור החלבונים וגורם להיחלשות המערכת החיסונית [4].

סוכרת

סוכרתיים מוגדרים כקבוצת סיכון, גופם חשוף למחלות ונגיפים ומערכתם החיסונים חלשה יותר משל אחרים. הסוכרת מוגדרת כמחלה כרונית אשר פוגעת בתפקודה של המערכת החיסונית ולכן חולי סוכרת מועדים לחלות במחלות כמו שפעת או מחלות ויראליות אחרות.

סוכרת כגורם למערכת חיסונית חלשה

חוסר בויטמין D

ויטמין D מועיל בסיוע חיזוק העצמות ושומר על בריאות תאי הדם. נוסף לכך יש לו תרומה גדולה למערכת החיסון והוא עוזר להגביר ולחזק אותה. ויטמין D נמצא במזון כמו ביצים ודגים. נוסף על כך חשיפה לשמש מעלה רמות של ויטמין D בגוף[4]. בעקבות תזונה לקויה או בעיות רפואיות שונות, לרבים מאיתנו כיום אין ספיגה וניצול של הויטמין D בתאים ולכן לאנשים עם מחסור בויטמין D  או בעיות רפואיות קיים פתרון – ספיישל D, קפסולות צמחיות בשילוב פרוביוטיקה וסיבים תזונתיים. הרכב המוצר נבנה באופן ייחודי כדי לסייע לפתור את המגבלות שציינו מעלה.

תזונה לא מאוזנת

על מנת לשמר ולחזק את המערכת החיסונית, מומלץ לשמור על תזונה מאוזנת הכוללת פירות, ירקות, אגוזים וזרעים המכילים ויטמינים וחומרים מזינים. נוסף על כך מומלץ לצרוך מזונות בעלי סיבים תזונתיים העוזרים בהורדת אחוזי השומן, מה שיכול בהמשך לחזק את תגובתה של המערכת החיסונית [4].

אנשים שצורכים תזונה שמזונות אלו אינם נכללים בה, עלולים להחליש את המערכת החיסונית.

חוסר פעילות גופנית

פעילות גופנית ממריצה את מחזור הדם ומסייעת לתפקוד יעיל יותר של הגוף בהעברתם של “לוחמי חיידקים” למקומות הרצויים. אימון קצר של 20-30 דקות ביום יוכל לסייע לגוף להילחם במחלות שונות ולחזק את המערכת החיסונית [4].

מערכת חיסונית חלשה אצל ילדים

מערכת החיסון שלנו נחלקת לשתי תתי-מערכות: המערכת המולדת והמערכת הנרכשת. יש תינוקות שנולדים עם מערכת חיסונית חלשה יותר משל תינוקות אחרים, ובדרך כלל, יש להם נטייה לחלות לעיתים תכופות כבר מגיל קטן. נוסף על כך, שנתם הראשונה של הילדים בגן מתאפיינת לעתים במחלות חוזרות, שכן זוהי החשיפה הראשונה של הילדים למחלות ונגיפים חיצוניים. בעזרת מחלות אלו נבנית המערכת הנרכשת.

עלינו לזכור כי פעוטות וילדים לא יכולים להסביר את התחושות והרגשות שלהם, ולכן במידה ונראה חולי הולך וחוזר וזמני החלמה ממושכים, או לחלופין מחלות זיהומיות (הרפס, דלקת ריאות, שלבקת חוגרת..) – זה בהחלט אמור להדליק נורת אזהרה, שיכול להיות ומדובר במערכת חיסונית חלשה.

מערכת חיסונית חלשה בהריון

ההיריון הוא מצב בריאותי רגיש מאוד משתי סיבות: ראשית, העובר מהווה “גוף זר” בגופה של האישה. על מנת שהמערכת החיסונית של האישה לא תתקוף את העובר, היא עוברת מספר שינויים שמחלישים אותה ולכן אישה בהריון חשופה יותר לפגיעה של זיהומים (לדוגמה פטרת במקומות שונים בגוף). סיבה נוספת היא שבריאות האם והעובר תלויים במערכת החיסונית של האם,  מכיוון שהמערכת החיסונית של העובר עדיין לא בשלה והוא ניזון מהנוגדנים של האם [5].

ועכשיו לעבודה: חיזוק המערכת החיסונית

לאחר שהבנו מהם התסמינים של מערכת חיסונית חלשה ומהם הגורמים להיחלשותה של המערכת, חשוב שנבין שיש לנו כלים לחזק את המערכת החיסונית שלנו. שינוי קל באורח חיים, שמירה על אורח חיים בריא, תוספי תזונה ייעודיים שמסייעים לחזק את הגוף, תזונה מאוזנת ואימוני ספורט – כל אלה בהחלט יכולים להיות התחלה טובה לכך. תוכלו לקרוא בהרחבה על דרכים נוספות לחיזוק  המערכת החיסונית.

לסיכום

המערכת החיסונית היא המגן של הגוף שלנו מפני נגיפים. כמו כל מערכת בגוף, גם היא יכולה להיפגע מסיבות שונות. לכן, חשוב להיות ערים לסימנים שהגוף שולח אלינו כמו לחץ, הופעת זיהומים חוזרים ומחלות החוזרות לעיתים תכופות.

למערכת חיסונית חלשה מספר גורמים: מתח, חרדות, חוסר שעות שינה, סוכרת, מחסור בויטמינים, תזונה ופעילות ספורטיבית. כל אחד מהגורמים האלו הוא בר טיפול. ההמלצה הראשונה היא לשנות, ולו במעט, את אורח החיים שלנו. מומלץ גם לשלב תוסף תזונה לחיזוק טבעי בשם Immu Optimizer Complex  המסייע לחיזוק המערכת החיסונית ובכך עוזר להימנע מהתפשטות והתפתחות של מחלות ונגיפים.

מקורות: [1] [2] [3] [4] [5]

שאלות נפוצות: מערכת חיסונית חלשה

מאחר ואין בדיקה לאיתור מערכת חיסונית חלשה, יש לשים לב למצבי חולי שונים ומתמשכים, להקפיד לגלות עירנות למחלות ולזמני ההחלמה.

למערכת החיסונית גורמים שונים שמחלישים אותה, ביניהם: מתח וחרדה, מחסור שעות שינה, מחסור בויטמינים ומחלות כרוניות.

מערכת חיסונית מולדת היא עניין גנטי. עם זאת, אין הכרח שילד יוולד עם מערכת חיסונית חלשה במידה ולאחד ההורים יש מערכת חיסונית מוחלשת.  כמו כן, המערכת החיסונית חלשה יכולה להיווצר גם מפגם במערכת החיסונית הנרכשת.

תוספת תזונה

Immu Optimizer Complex

מסייע לחיזוק המערכת החיסונית ובכך עוזר במניעת התפשטות וההתפתחות של מחלות ונגיפים

תכולה

90

כמוסות צמחיות

אופן טיפול

כמוסה אחת

3 פעמים ביום

תוסף תזונה

מארז יחיד

250

אימיו-אופטימייזר זוג

מארז זוגי

₪450

₪500

אימיו-חדש-שלישייה

מארז שלישייה

₪600

₪750

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10