מה קורה לגוף בזמן מחזור?

אתן מבחינות בכתם דם על התחתונים ואז מבינות שהמחזור החודשי שלכן שוב הגיע לביקור. מרבית הנשים מקבלות מחזור מגיל 12, אך יש כאלו שהמחזור הראשון שלהן מופיע כבר בגיל 8 או רק בגיל 16. כשנשים מגיעות לגיל המעבר, בסביבות גיל 45-55 המחזור החודשי שלהן נפסק לחלוטין, ומסמל את סוף תקופת הפוריות. נשים רבות מתמודדות בזמן המחזור החודשי עם שינויים במצב רוח, כאבי מחזור הבאים לידי ביטוי בהתכווצויות בבטן, תחושת נפיחות ועצבנות. (1)

קצת על המחזור החודשי

המחזור הוא תהליך שלם המתרחש מדי חודש. הוא מתחיל מהיום הראשון של הופעת הוסת (הדימום) ועד ליום הראשון של הופעת הוסת בחודש הבא. כאשר נשים מגיעות לבגרות המינית שלהן, הגוף מייצר את ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן. הורמונים אלו אחראים לתהליך הנקרא ביוץ, שבו מתרחש שחרור הביציות והבשלת השחלות. לקראת שלב הביוץ, רירית הרחם מתעבה כדי לקלוט את הביצית המופרת וכהכנה להריון. כאשר האישה אינה נכנסת להריון והביצית אינה מופרת, רירית הרחם נושרת ויוצאת דרך הנרתיק בצורה של דימום. (1)

אז מה בעצם קורה לגוף בזמן מחזור?

שלב ראשון – שלב הופעת הוסת

זהו השלב שבו מופיע הדימום (הוסת), המוכר בשם “מחזור”. הדימום מתרחש כאמור, לאחר שרירית הרחם נושרת ויוצאת דרך הנרתיק. הדימום מכיל שיירי רירית הרחם, ודם שמופרש מכלי הדם שניזוקים בזמן שהרירית נושרת. בדרך כלל הדימום נמשך בין 3 ל-5 ימים. (1)

Sanitary pads, orange flower and rose petals on wooden table background

השלב שבין סיום המחזור ועד לביוץ

זהו השלב המכונה בשפה המקצועית “שלב הזקיקים”, והוא מתרחש סביב היום ה-10 במחזור של 28 ימים. בשלב זה ההיפותלמוס, בלוטת יותרת המוח, משחררת הורמון FSH. הורמון זה מגרה את השחלה לייצר 5 עד 20 זקיקים. בכל זקיק ישנה ביצית שעדיין לא הבשילה. צמיחת הזקיקים מגרה את רירית הרחם לקראת הריון אפשרי. (2)

 שלב הביוץ

הביוץ הוא השלב שבו השחלה משחררת ביצית בשלה. זה קורה בדרך כלל באמצע המחזור, כשבועיים לערך לפני תחילת הווסת. במהלך הביוץ, בלוטת יותרת המוח גורמת להפרשה של הורמון לוטאיניזינג (LH) בכמות גבוהה. הביצית מגיעה לתוך החצוצרה ולעבר הרחם. אורך החיים הממוצע של הביצית הוא 24 שעות, ואם היא אינה פוגשת בזרע שמפרה אותה במהלך התקופה הזאת, היא מתה. אם ברצונכן להיכנס להריון, עליכן לחשב מהו מועד הביוץ שלכן וכך להגדיל את הסיכויים להרות. (2)

שלב ריפוד הרחם

שלב זה נקרא גם השלב הלוטאלי. במהלך הביוץ, הביצית פורצת מהזקיק שלה, בזמן שהזקיק הקרוע נשאר על פני השחלה. במהלך השבועיים שלאחר מכן, הזקיק הופך למעין מבנה המכונה קורפוס לוטום. מבנה זה מתחיל לשחרר את ההורמון פרוגסטרון, יחד עם כמויות קטנות של אסטרוגן. השילוב של ההורמונים האלו שומר על התעבות רירית הרחם המתכוננת להפריית הביצית. אם הביצית אכן מופרית, הגוף מייצר את ההורמון HCG שמופיע בכמות גבוהה אצל אישה בהריון. אם ההריון לא מתרחש, מבנה הקורפוס לוטום נובל ומת. תהליך זה לרוב מתרחש סביב יום ה-22 במחזור של 28 יום. (2)

דרכי התמודדות עם השינויים ההורמונליים והכאבים הנלווים

משככי כאבים

אם אתן סובלות מכאבי מחזור, תוכלו ליטול תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות, כמו נורופן, אדוויל, נפרוקסי או נרוסין. אם התרופות ממשפחה זאת אינן מסייעות או מתאימות לכן, ניתן ליטול משככי כאבים אחרים כמו אקמול, דקסמול וטיילנול. (3) יחד עם זאת, רבות מעדיפות להימנע משימוש קבוע במשככי כאבים, בין השאר כי שימוש הממושך בהם פוגע בכבד וגורם לשחיקה של הסחוס במפרקים.

שימוש בבקבוק חם

ניתן להיעזר בבקבוק עם מים חמים או עם כרית חימום אותה מחממים במיקרוגל. החום מקל על הכאבים ותורם לתחושת רגיעה. (3)

בקבוק חם

פעילות גופנית

נשים רבות נמנעות מפעילות גופנית מתוך מחשבה שמנוחה היא הפתרון לכאבי מחזור, אך האמת היא שמחקרים מצאו כי פעילות גופנית יכולה לסייע להקלה על כאבי מחזור. מומלץ לבחור בפעילות גופנית מתונה כמו שחייה, הליכה ורכיבה על אופניים. (3)

תוספי תזונה

מומלץ ליטול תוספי תזונה המיועדים לטיפול בתופעות המופיעות בזמן המחזור החודשי, כמו למשל, תוסף התזונה QMS. תוסף זה מכיל מרכיבים צמחיים והוא מסייע להפחית את רמות הפרוסטגלנדין בגוף הגורמות לדלקת. בכך הוא מפחית את הדלקתיות, מקל על תחושת הכאב וגם מפחית את רמות הדימום בזמן הווסת.

לסיכום

המחזור שלנו לעיתים מלווה בתופעות לא נעימות, אך הוא חיוני לצורך הפוריות שלנו. אם אתן רוצות להקל על התסמינים המופיעים בזמן המחזור, כדאי שתכירו את תוסף התזונה QMS שמקל על התופעות המאפיינות תסמונת קדם וסתית. בנוסף, פעילות גופנית, שימוש בבקבוק חם ונטילת משככי כאבים יסייעו לכם לעבור את המחזור בקלות רבה יותר.

מקורות:
(1) (2) (3)

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10