ריטלין טבעי: דרכי טיפול טבעיות להפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן כנראה אחת ההפרעות הנפוצות ביותר כיום. מחקרים אף מדברים על אחד מכל עשרה אנשים באוכלוסייה הסובלים מתופעות של הפרעות קשב וריכוז (ADD), אשר לעיתים מלוות גם בהיפראקטיביות ואימפולסיביות (ADHD). ההפרעות מאובחנות לרוב בילדות הצעירה, אך הן ממשיכות להופיע פעמים רבות גם בבגרות, ולעתים ומאובחנות רק בגיל מאוחר(1,2,3). היקף כזה נרחב של מאובחנים כמובן שמביא למודעות ציבורית רבה ומוביל בעקבותיו מחקר נרחב ואפשרויות טיפול מגוונת. שיטות הטיפול לרוב משלבות בין טיפול נפשי-התנהגותי; החל מפסיכותרפיה ועד לרכיבה טיפולית, או בין טיפול פרא רפואי כמו ריפוי בעיסוק, לבין טיפול תרופתי בחומרים מעוררים.

כדי להבין את שיטות הטיפול השונות חשוב להכיר את מקור ההפרעה שהוא נוירו-ביולוגי. המח של מי שסובל מהפרעות קשב וריכוז לא מצליח להבחין בין גירויים חשובים ללא חשובים כך שנוצרת הצפה של מידע. קליפת המח הקדם-מצחית לא מספיקה לנתח את כמות האינפורמציה ולכן לא מצליחה להפעיל נכון את הגוף. מה שאנחנו נראה זה את ההתנהגויות של חוסר יכולת להקשיב או להתרכז, או להפך- מיקוד יתר. לעיתים כתוצאה של חוסר יכולת של המח להספיק לרסן את השרירים, נראה הופעה של היפראקטיביות. (4,5,6)

כל התהליכים האלו מושפעים בין היתר מפעילות לקויה של המוליכים במח. לכן התרופה המדוברת והמקובלת ביותר היא הריטלין (מתילפנידאט), שהיא תרופה ממריצה הגורמת לאיזון המוליכים על ידי העלאת רמות הדופימין במוח(7,8). ואמנם היא מאוד נפוצה, אך לצד ההצלחות הרבות של התרופה בטיפול בתסמינים, קיימות תופעות לוואי רבות כגון חוסר תיאבון, אפתיות, הפרעות שינה, שינויים בהתנהגות ודפיקות לב. כמו כן, עם תום השפעתה קיימת לעיתים עייפות רבה ואדישות מוגברת. בנוסף, לעיתים  נוהגים לשלב את הריטלין עם תרופות נוגדות דיכאון אשר תפקידן להעלות את רמות הסרוטונין אך גם להן תופעות לוואי משל עצמן.(9,10)

מאחר ומדובר באבחון המתרחש לעיתים בגיל צעיר ובהפרעה שיכולה להמשך לאורך החיים, רבים לא מעוניינים להשתמש בתרופות הקונבנציונאליות על שלל תופעות הלוואי שלהן, ומעדיפים לפנות לשיטות אלטרנטיביות- ולא חסרות כאלו. יתרונות הטיפול הטבעי בראש ובראשונה הוא בכך שלא קיימות כמעט תופעות לוואי והן אפשריות לקיום בכל בית. השיטות הטבעיות מנסות לטפל גם בסימפטומים של ההפרעה וגם במקור האורגני שלו ותוכלו לקרוא על כך בפירוט בהמשך.

סטודנטית מתקשה להתרכז וזקוקה לריטלין טבעי

כל הדרכים לביצוע טיפול אלטרנטיבי בהפרעת קשב וריכוז

מאחר ולתרופות הקונבנציונאליות יש לא מעט תופעות לוואי והשפעה על הגוף, כדאי להכיר גם דרכים טבעיות בעזרתן אפשר לחזק את המערכת ולשפר את התפקוד.

תזונה להפרעות קשב וריכוז

קיים קשר ישיר בין מערכת העיכול שלנו למערכת העצבים, כך למשל כשאנחנו חשים רעב קשה לנו להתרכז ולעיתים נהיה עצבנים. כמו כן, אם הגוף משקיע הרבה מאמץ בעיכול, הוא לא פנוי לתהליכים קוגניטיביים. לכן מומלץ לאכול ארוחות קטנות בערך כל שלוש שעות. חשוב מאוד לשים לב למזון שאנו צורכים ומכניסים לגוף מאחר והוא המקור לחומרים ממנו נבנות המערכות השונות בגוף וחוזקנו הבריאותי. מחקרים רבים הראו שכמו בהרבה תופעות בריאותיות אחרות, גם בהקשר של הפרעות קשב וריכוז, לתזונה יש השפעה ישירה על החמרת ההפרעה ולהפך- גם בטיפולה. אספנו עבורכם את כללי האצבע המרכזיים לתזונה תומכת:

מומלץ להמעיט בצריכתם

מזון מעובד מכיל חומרים שונים כמו צבעי מאכל, רעלים כמו חומרי הדברה או מתכות כבדות כמו כספית, עופרת ואלומיניום. כל אלו מקשים על מערכת העיכול ולעיתים הצטברות שלהם ברקמות גם יכולה לפגוע משמעותית בתהליכים קוגניטיביים ועצביים.

קפאין ידוע כבעל תכונות ממריצות הגורמות לעיתים לעוררות יתר. לכן מי שסובל מתופעות הקשורות להיפראקטיביות ואימפולסיביות, טוב יעשה אם יפחית או יוותר לחלוטין על השימוש בקפאין. יש לשים לב שהקפאין מצוי לא רק בקפה או שוקולד, אלא לעיתים במזונות מעובדים שונים.

ידיים אוחזות בפולי קפה

סוכר משפיע באופן ישיר על רמת הערנות גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים. הכוונה היא לא רק לממתיקים וסוכר לבן, אלא גם לסוכר הנוצר מפירוק של פחמימות שמקורן בדגנים לא מלאים כמו חיטה לבנה ומוצריה (פסטה, חטיפים וכו’). כל אלו גורמים לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם ובעקבותיו עלייה של רמת האינסולין. לאחר מכן חלה ירידה מהירה של רמות הסוכר והיא הגורמת לעייפות ולקושי להתרכז, להקשיב וללמוד. כך כשאנחנו אוכלים משהו קטן מתוק כדי להתעורר ולהתרכז, אנחנו בעצם דוחים את הקושי למועד מאוחר יותר ואף מגבירים אותו.

שמנים מתועשים כמו שמן סויה ומרגרינה מכילים אומגה 6 וצריכה רבה שלהם עלולה להפר את האיזון עם האומגה 3. כשהאיזון מופר הפרעת הקשב והריכוז עולה ולכן יש לשים לב לכמות הצריכה מהם ולשים לב כי הם רכיבים ברבים ממוצרי המזון המעובד או האוכל המהיר (פאסטפוד) שאנחנו צורכים.

מוצרי חלב וגלוטן ידועים כאלרגניים ומגבירים את חוסר האיזון בגוף ופעמים רבות גורמים לעייפות ולשינויים במצבי הרוח ובהתנהגות. לפי הרפואה הסינית מוצרי חלב הם אחד המזונות המשמעותיים שאם מפסיקים לצרוך אותם רואים שיפור משמעותי בסימפטומים של קשיי הקשב והריכוז. (11-21)

מומלץ להגביר את צריכתם

אומגה 3 חשובה מאוד לשמירה על מערכת העצבים והמח והיא נמצאת באגוזי מלך, זרעי פשתן זרעי צ’יה ודגים.

ויטמין B תומך במערכת העצבים ושומר על רמת האנרגיה בגוף. ניתן למצוא אותו במאכלים רבים כגון גרעיני חמנייה, בשר ועוף, קטניות, דגנים מלאים, ירקות שורש, ירקות עליים, ושמרי בירה.

אבץ הוא מינרל שנדרש לדופמין, למלטונין לנוירוטרנסמיטורים ולפרוסטגלנדינים, החשובים מאוד ליכולות הקוגניטיביות הקשורות לקשב וריכוז. לכן, מומלץ לצרוך מזונות עשירים באבץ כמו גרעיני דלעת, גרעיני חמנייה, שקדים, שומשום וקטניות.

שקדים עוזרים לריכוז

חלבונים מתפרקים לחומצות אמינו החיוניות לתפקוד תקין של מערכת העצבים, ובונות את המוליכים הנדרשים לתהליכים הקוגניטיביים. חלבונים ניתן למצוא בביצים, סויה, בשר ועוף דלי שומן ובמאכלים המשלבים דגנים מלאים עם קטניות.

פירות וירקות חשובים באופן כללי לשמירת האיזון בגוף, ובעיקר ירקות שורש וירקות מצליבים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי, לפת, קולרבי וצנון. בפירות יש לשים לב ולצרוך פירות בעלי ערך גליקמי נמוך כמו תפוח, אגס, אשכולית, פירות יער, אפרסק שזיף ומשמש.

פחמימות מורכבות מספקות ויטמין B וגם מסייעות לתחושת שובע ושמירה על מאזן הסוכר. לכן כדאי לאכול ירקות שורש, קטניות ודגנים מלאים כמו שיבלת שועל, שיפון, גריסים, כוסמת ואורז מלא.

הימנעו ממאכלים שעשויים לגרור תגובה אלרגית

מלבד סוגי מזון שכדאי להימנע מהם, מחקרים הראו שכדאי גם להימנע ממאכלים היכולים לעורר תגובה אלרגית כמו חלב פרה, שוקולד, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, מונוסודיום גלוטומט ואפילו תפוזים. המחקרים הראו שאצל ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, קיים סיכוי גבוהה יותר של פי 7 לתגובה אלרגית וכנראה והן מחריפות את ההפרעה.

תרופה טבעית להפרעות קשב וריכוז – צמחי מרפא

צמחי מרפא מגיעים מרחבי העולם ונושאים בחובם סודות של רפואה עתיקת יומין. המטפלים בצמחי מרפא נוהגים להשתמש בטיפול בהפרעות קשב וריכוז בצמחים בעלי תכונות ממריצות המגבירות את הערנות והמשפרות יכולות קוגניטיביות. להלן רשימת הצמחים המרכזית בה משתמשים על פי רוב, לעיתים בנפרד ולעיתים משלבים כמה צמחים יחד:

  • ג’ינסינג קוריאני –שורש מהמזרח המשפר תפקוד קוגניטיבי, ומשפיע על יכולת הקשב וזמן תגובה.
  • רודיולה- משמש להרגעה ומפחית סימני עייפות. הוא עוזר בשחרור סרוטונין, דופמין ומלטונין החשובים לתהליכים במח הקשורים בקשב וריכוז.
  • רוזמרין רפואי- פועל לשיפור יכולות קוגניטיביות כמו מיקוד וחידוד המחשבה.
  • בקופה- תומך במערכת העצבים ומסייע בתהליכים קוגניטיביים. משתמשים בו בעיקר כדי לשפר תופעות של פיזור המחשבה או הסחות דעת.
  • שיזאנדרה- הוא פרי שנותן אנרגיה ומשפר קואורדינציה ויכולת ריכוז. על ידי כך שהוא משפר את השימוש בחמצן במח הוא מסייע ליכולת הלמידה.
  • ז׳ינקו דו אונתי- מגביר את זרימת הדם במח כך שמגיע יותר חמצן המסייע למערכות ההקשבה והלמידה, הוא נוגד חמצון למערכת העצבים ומשפר את התהליכים במח הקשורים לריכוז ומשפר את המטבוליזם של פירוק סוכר.
  • לבנדר- שמנים נידפים של הלבנדר משפיעים על שיפור היכולות הפיזיות והמנטליות בעת ביצוע מטלות שונות.
  • מרווה- מסייעת לשיפור רמת הערנות והתהליכים הקוגניטיביים כמו יכולת הזיכרון. (21,24)

תחליף ריטלין טבעי – תוספי תזונה

לא תמיד צמחי מרפא זמינים לנו, ולא תמיד אנו יכולים להקפיד על התזונה או שלעיתים אין ספיגה טובה של כל הוויטמינים והמינרלים הנדרשים. לשם כך קיימים בשוק תוספי תזונה המיועדים לתת מענה לצרכים שונים ומשפרים את תפקוד הגוף. גם במקרה של הפרעות קשב וריכוז קיימים בשוק תוספי תזונה ייעודיים (ריטלין טבעי), כמו ADHDONE. כמובן שיש להמשיך להיות במעקב של אנשי מקצוע מומחים. תוספי תזונה שמומלצים לעזור במקרה של הפרעות קשב וריכוז הם תוספים המכילים אבץ, ויטמין B, אומגה 3, חומצות אמינו או צמחי המרפא שהזכרנו קודם לכן. התוספים ניתנים ללא מרשם ויכולים להגיע  נפרד או משולבים במוצר אחד.

לסיכום

ניתן לראות שהפרעות קשב וריכוז קיימות אצל רבים באוכלוסייה ולכן היצע הטיפול רב כך שלא חייבים לסבול מההפרעה וגם לא מתופעות הלוואי של התרופות הקונבנציונאליות. כדאי להכיר את השיטות הטבעיות השונות הקיימות ולנסות אותן עד שתמצאו את הדרך הנכונה והמתאימה ביותר לכם ולאורך החיים שלכם. כפי שההפרעה מתאפיינת אצל כל אחד באופן אחר, גם אופי הטיפול או שילוב דרכי הטיפול יכולות להשתנות מהאחד לשני, העיקר שמצאו מה מיטבי לכם כך שתוכלו להתחיל לשפר את איכות חייכם ולמצות את כישוריכם הרבים.

מקורות:

(1)(2)(3)(4)(5)(6)(7)(8)(9)(10)(11)(12)(13)(14)(15)(16)(17)(18)(19)(20)(21)(22)(23)(24)

שאלות נפוצות: ריטלין טבעי: דרכי טיפול טבעיות להפרעות קשב וריכוז

בהחלט כן. אם אתם לא מעוניינים ליטול תרופות וחוששים מתופעות הלוואי, מחקרים רבים לאורך השנים הראו כי לצד הטיפול התרופתי קיימות שפע של שיטות טיפול אחרות. חלק משיטות הטיפול הן שיטות המסייעות בשיפור התפקוד כמו ריפוי בעיסוק, פסיכו-תרפיה, אימון, רכיבה טיפולית, שיטת אלבאום ואחרות. לצד זאת, קיים ידע רב שנים על תזונה בריאה ומאוזנת ושימוש בצמחי מרפא המשפרים ומקלים על הסימפטומים של הפרעת הקשב והריכוז. כמו כן, ניתן לצרוך את הערכים החסרים בתזונה או את צמחי המרפא בצורת תוספי מזון.

ריטלין היא התרופה הנהוגה על פי רוב עבור הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. פעמים רבות בשל התנגדות למתן תרופות או בשל החשש מתופעות הלוואי, בעיקר בתרופה הנלקחת לאורך שנים, הורים נמנעים מלתת את הריטלין לילדיהם ומבוגרים מסרבים ליטול אותה עבור עצמם. ריטלין טבעי הוא כינוי לתוספים העשויים מצמחי מרפא וחומרים טבעיים אשר משולבים יחד ומספקים השפעה מיטיבה לתסמיני הפרעות הקשב והריכוז ללא תופעות לוואי.

קיים קשר הדוק בין תזונה להפרעות קשב וריכוז ותוכלו למצוא במאמר פירוט רחב של מזונות שכדאי להרבות בהם לעומת מזונות שמומלץ להימנע. באופן כללי מחקרים מראים שההשפעות של התזונה הן קריטיות להופעת והחרפת הסימפטומים של הפרעות הקשב והריכוז הן בילדים והן במבוגרים. יתרה מזאת, המחקרים מראים על שיפור משמעותי והקלה רבה בתסמינים עבור מי שעובר לתזונה מוקפדת, בריאה ומאוזנת.

טיפול טבעי יכול פעמים רבות להחליף לחלוטין או להשלים את הטיפול התרופתי. מאחר והטיפול התרופתי בפני עצמו ניתן מידי יום למספר שעות, עדיין קיים זמן בו הילד או המבוגר צריכים להתמודד גם ללא השפעת התרופה עם התפוגגותה בגוף. לכן גם בעת מתן תרופה, מומלץ להישמע לעולם הידע של הטיפול הטבעי. בכל מקרה, כמו בכל טיפול, יש להיות במעקב עם אנשי מקצוע מומחים לתחום, ולוודא כי אכן חלה הטבה ולהימנע מהחרפת הסימפטומים או הופעת סימפטומים חדשים.

המלאי אזל

תכולה

30

שקיות

אופן טיפול

שקית

אחת ביום

adhdone

מארז יחיד

200

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10