הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים

הפרעת קשב וריכוז (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) היא הפרעה נוירו התפתחותית נפוצה, המאופיינת בין השאר בקשיי ריכוז, קשיי קשב, אימפולסיביות  ו/או היפראקטיביות (פעלתנות יתר)(1). 7-10 אחוז מהאוכלוסייה ברחבי העולם לוקים בהפרעת קשב וריכוז. ההפרעה מתפתחת בחמש השנים הראשונות לחיים, ו-70 אחוז מהילדים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז ימשיכו לסבול ממנה גם כמבוגרים. הפרעת קשב וריכוז מתחלקת לשלושה סוגים עיקריים של הפרעות קשב: הסוג המשולב הכולל תסמינים הקשורים לקשיי קשב יחד עם אימפולסיביות והיפראקטיביות, הסוג השני מאופיין בהיפראקטיביות ואימפולסיביות, והסוג השלישי מאופיין בעיקר בקשיי קשב.

לפי אחת התיאוריות, הפרעת קשב וריכוז היא תכונה אבולוציונית שעזרה לפתח ולקדם את המין האנושי.(2) הצייד הקדמון נאלץ לדאוג לאספקת מזון מן החי ולהתמודד עם סכנות רבות. לשם כך הוא נדרש לקלוט כמה גירויים במקביל ולהגיב במהירות. מה שנתפס בעידן הקדמון כיכולת הישרדות ויצירתיות גבוהה, נחשב בשגרת החיים התובענית של היום כהפרעת קשב וריכוז. בבית הספר בו ילדים נדרשים ללמוד שעות ארוכות, ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתקשים לסיים את מטלותיהם בזמן, לציית להוראות ועלולים לפתח דימוי עצמי נמוך וחוסר הערכה עצמית.

במאמר זה נסקור את תופעת הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, כיצד ניתן לזהותה ולאבחן באופן מקצועי וניתן טיפים להורים כיצד להתמודד עם ההפרעה אצל ילדיהם.

זיהוי ואבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים

ישנם תסמינים רבים המעידים על הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. סימנים אלו מופיעים ב-DSM – מדריך האבחנות של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי(5). יש לבחון שהילד עומד בשישה קריטריונים לפחות הנמשכים במשך חצי שנה, פוגעים בתפקוד ולא תואמים לשלב ההתפתחותי. בנוסף, במקרה של הפרעת קשב וריכוז חלק מהתסמינים אמורים להופיע לפני גיל 12, חלק מהתסמינים אמורים להופיע בשתי מסגרות לפחות (בית ספר או במשפחה), ותנאי נוסף להפרעת קשב וריכוז הוא שלא ניתן להסביר את התסמינים בהפרעה נפשית אחרת כמו הפרעת חרדה.
כדי לזהות האם ילדכם סובל מחוסר קשב, יש לבחון את הקריטריונים הבאים(11):
-נטייה לשכחנות בפעילות היומיומית.
– נוטה לאבד חפצים ההכרחיים לביצוע מטלות או פעילויות.
– דעתו מוסחת בקלות לעיתים קרובות.
– מתקשה בארגון וסדר לעיתים קרובות.
– נמנע לעיתים קרובות ממטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך כמו שיעורי בית.
– מתקשה לעיתים קרובות בהחזקת קשב לאורך זמן.
– מתקשה לעיתים קרובות במעקב אחר הוראות או הנחיות.
– נראה לעיתים קרובות שלא מקשיב כשמדברים אליו.
– לא שם לב לפרטים לעיתים קרובות.

כדי לזהות אם ילדכם סובל מהיפראקטיביות ואימפולסיביות יש לבחון את הקריטריונים הבאים:
– מציק לאנשים וקוטע את השיחות שלהם לעיתים קרובות.
– מדבר ללא הפסקה לעיתים קרובות.
– מתקשה לחכות לתורו בסבלנות לעיתים קרובות.
– נותן תשובה עוד לפני סיום השאלה לעיתים קרובות.
– מתנהג בתזזיתיות רבה לעיתים קרובות.
– לעיתים קרובות אינו מסוגל לשחק או להשתתף בפעילות בצורה שקטה.
– לעיתים קרובות מטפס או מתרוצץ בסיטואציות שאינן מתאימות לכך.
– קם מהכיסא בכיתה לעיתים קרובות.
– יושב בחוסר מנוחה לעיתים קרובות. (11)

שאלון אבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים

ישנם מגוון רחב של שאלונים שמטרתם לאבחן הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים. שאלון קונורוס(6) למשל, מאפשר להורים לדווח על התנהגויות של ילדיהם המתארים את הסימפטומים המרכזיים של הפרעת קשב וריכוז: מוסחות, היפראקטיביות ואימפולסיביות. כך לדוגמה – ״קשה להשתלט עליו בקניון או בזמן קניית מצרכים בסופרמרקט״.

שאלון נוסף לאבחון הפרעת קשב וריכוז הוא שאלון אכנבך(7) (CBCL) שמטרתו לזהות דפוסי תפקוד ממשיים של הנבחנים. המבחן מורכב מ-118 פריטים המעריכים בעיות רגשיות והתנהגותיות של ילדים. כאשר אתם ממלאים את השאלון יש לדרג את הפריטים על סולם בן שלוש דרגות המציינות עד כמה כל פריט מתאים לילד: 0=לא מתאים. 1= לעתים מתאים. 2= מתאים לעתים קרובות. למשל ״מרבה להתקוטט״, או ״מעדיף להיות לבד מאשר עם אחרים״.

אתם מוזמנים לענות עצמאית על שאלונים אלו שעשויים להכווין אתכם בנוגע לתסמינים של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדכם. יחד עם זאת, אנו מדגישים שמענה עצמאי על השאלון איננו מהווה תחליף לאבחון רשמי ובכל מקרה, מומלץ לבצע אבחון אצל גורם מקצועי מוסמך.

התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – טיפים להורים

התמודדות עם הפרעת קשב וריכוז הינה מאתגרת לא רק לילדים אלא גם לכם, ההורים. הפרעת הקשב והריכוז עלולה לפגוע בדינמיקה המשפחתית, בביטחון העצמי של הילד ולהוביל לקשיים במסגרות השונות – בבתי הספר, בצבא, באוניברסיטה ובעבודה. חשוב מאוד שאתם ההורים תירתמו למשימה ותסייעו לילד להתמודד עם ההפרעה, על מנת להוביל אותו להצלחה ולתחושה של מסוגלות עצמית. לצד שימוש בתרופות כמו ריטלין הגורמות לתופעות לוואי, ישנם כלים אחרים שאתם ההורים יכולים להשתמש בהם כדי לסייע לילדכם בהתמודדות עם הפרעת הקשב והריכוז:

תזונה נכונה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

תזונה נכונה ובריאה יכולה להקל באופן משמעותי על הפרעת קשב וריכוז. מומלץ להפחית את צריכת החלב של הילדים, משום שחלב עלול להגביר אי שקט(8). להקטין את צריכת הסוכרים ולהחליף אותם בפחמימות מורכבות כמו פסטה מלאה ולחם מלא. יש להמעיט בצריכה של פירות הדר כמו תפוזים ובמקום זאת לאכול תפוחים. כדאי להפסיק לתת לילדכם חטיפים מלוחים, אוכל רווי שומן וצ׳יפס, ובמקום זאת לדאוג שיאכל ירקות, עוף דגים, שוקולד מחרובים במקום שוקולד חלב, ולשתייה מרובה של מים.

חיזוקים חיוביים

חשוב מאוד לתת לילדיכם חיזוקים חיוביים(9) ומחמאות על משימות ומטלות שהצליחו בהם. חשוב מאוד לפרט ככל הניתן ובמקום לומר למשל ״התנהגת יפה״, לומר ״כל הכבוד שסידרת את הצעצועים שלך והחזרת את כולם למקום״. כך תחזקו את הערך העצמי של הילד ואת המוטיבציה שלו.

קשר רציף עם המורה

היכולת להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז תלויה בכך שתהיו מודעים לתפקוד של ילדיכם לא רק בבית אלא בעיקר בבית הספר. יש להקפיד על קשר קבוע עם המורה של הילד, על בסיס יום יומי או שבועי. כך תוכלו להיות עם היד על הדופק ולוודא שהילד שלכם לא נזנח ומקבל תשומת לב.

צרו לילד סביבה מסודרת

ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז עלול להתפזר עוד יותר בסביבה מבולגנת. לכן, הקפידו שהחדר של ילדיכם יהיה מסודר ושיהיה לו שולחן עבודה עם כל הציוד שהוא צריך (מחשב, מחברות, עטים וכו׳). הסדר והארגון יקלו על ילדיכם ויעודדו אותו לבצע את מטלותיו.

חזקו את הכישורים של הילד שלכם

=לכל ילד יש את הכישרון המיוחד לו והחוזקות שלו. נסו לגלות מהן היכולות של הילד שלכם כמו ציור, נגינה, ריקוד, ספורט וכו, וחזקו אותן. רשמו את ילדיכם לחוג בתחום שבו הוא טוב ועודדו אותו להמשיך ולעסוק בו. כך תוכלו להעלות את הביטחון והדימוי העצמי של ילדיכם ולהראות לו שההפרעה- לא חייבת להפריע.

השתמשו בפתרונות טבעיים

המוצר ADHDONE הוא מוצר טבעי שנוצר עבור הפרעות קשב וריכוז, והוא מתאים לשימוש החל מגיל שנתיים.

מטרת המוצר היא לתקן את המערכת האחראית על האיזון הנפשי, והוא אינו מכיל אלרגניים או חומרים משמרים.

לסיכום

חשוב לדעת שבימינו ישנה סובלנות רבה יותר להפרעת קשב וריכוז. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז זכאים לקבל הקלות שונות במבחנים, המורים בבתי הספר מקבלים זאת בהבנה וכך גם במסגרות ההמשך כמו בצבא ובאוניברסיטה. הפרעת קשב וריכוז אינה מעידה על כישלון – ישנם ידוענים רבים הסובלים או סבלו מהפרעת קשב וריכוז שהצליחו בחיים כמו טום קרוז, סטיבן ספילברג, מייקל ג’ורדן, וולט דיסני וליאונרדו דה וינצ׳י – המשותף לכולם הוא שהם לא נתנו להפרעה להגביל אותם והגיעו להישגים כבירים למרות הפרעת הקשב והריכוז(10) גם הילדים שלכם יוכלו להגשים את כל החלומות, באמצעות טיפול נכון, עזרה ובעיקר תמיכה ואהבה.

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11]

שאלות נפוצות: הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים

הפרעת קשב וריכוז מופיעה מגיל חמש, והיא מגיעה לשיא בתקופת בית הספר היסודי. מרבית הפונים לקבלת אבחון להפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים, הם הורים לילדים בכיתות א׳ ובכיתות ד׳(3). שכיחות הבקשות לאבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז פוחתת במהלך התיכון, הצבא והאוניברסיטה, אך התופעה קיימת גם בקרב מבוגרים כולל גיל הזקנה.

קשה לאבחן הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים בגן, משום שהתנהגות מרדנית ועקשנית יכולה להיות ההתפתחות הטבעית של הפעוט, ובקרב ילדים בגן יכולת הריכוז היא לרוב נמוכה. יחד עם זאת, ישנם סימנים העשויים להעיד על הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים בגן(4) כמו סרבול מוטורי (ילד המרבה להיתקל בחפצים וליפול), קושי הסתגלות מול מצבים חדשים, התפרצויות זעם, סירוב לגעת בחומרים (כמו חול ודשא), התעקשות על טקסים כמו רצון ללבוש בגדים הדוקים, הטחת הראש בקיר או ברצפה או מנגד בכי מנגיעה קלה יכולים להעיד על הפרעת קשב וריכוז ועל קושי בוויסות התחושתי.

אבחון הפרעת קשב וריכוז כולל הערכה התפתחותית, בדיקה קלינית, מבחן ממוחשב ומילוי שאלונים על ידי ההורים והמורים. לאחר מכן, הגורם המאבחן יכתוב סיכום והמלצות לטיפול בהפרעת הקשב והריכוז ממנה סובל ילדיכם.

ניתן לקבל שאלון אבחון מלא ומפורט להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים אצל גורם אבחון מתאים. יש לגשת לרופא הילדים והוא ייתן לכם הפניה לרופא להתפתחות הילד, נוירולוג ילדים ופסיכיאטר ילדים ונוער. בהמשך המאמר תוכלו להוריד שאלון בסיסי לאבחון הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים.

המלאי אזל

תכולה

30

שקיות

אופן טיפול

שקית

אחת ביום

adhdone

מארז יחיד

200

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10