דרכים להורדת כולסטרול גבוה

בעולם המודרני שבו אנו צורכים מזון מעובד, רבים מאיתנו סובלים מכולסטרול גבוה בדם. חשוב מאוד להוריד את הכולסטרול לרמה תקינה, משום שכולסטרול גבוה עלול להוביל למחלת טרשת עורקים המובילה להתקפי לב ושבץ מוחי. (1) אחת הדרכים להפחתת הכולסטרול היא באמצעות טיפול תרופתי, כמו סטטינים או אזטימיב(2), אך במאמר זה נתמקד בשיטות טבעיות להפחתת הכולסטרול כמו שינוי תזונה. זאת מכיוון ש 30% מהכולסטרול שיש בגופנו מקורו בתזונה, (3) ועל ידי אימוץ תפריט מאוזן ניתן להפחית את רמת הכולסטרול לטווח הארוך.

הרגלים שיסייעו בהורדת כולסטרול גבוה

אחת הסיבות המרכזיות לכולסטרול גבוה היא עודף משקל. (4). בשל כך, חשוב מאוד לבצע שינוי בהרגלי התזונה שלכם, לצרוך מזונות בריאים ולצמצם צריכה של מזונות העשירים בכולסטרול. (3)

תזונה המסייעת בהפחתת רמות הכולסטרול

על מנת להוריד את הכולסטרול, מומלץ לצרוך ירקות, פירות וקטניות העשירים בסיבים תזונתיים וברכיבים כמו פיטוסטרולים. אלו חומרים טבעיים המזכירים במבנה שלהם את הכולסטרול. פיטוסטרולים מעכבים את ספיחת הכולסטרול במעיים וכך מפחיתים את רמות הכולסטרול בדם. (8) מעבר לכך, מומלץ לאכול מוצרים העשירים בחלבון כמו דגים ומוצרי חלב, לצרוך שומנים בלתי רווים (3) ולצמצם צריכה של מזונות עם שומנים רווים או שומני טראנס.

בבחירת התזונה הבסיסית

מומלץ לבחור בדגים העשירים באומגה 3 כמו סלמון, סרדינים, מוסר, לברק, בקלה, סול, באס ומקרל. המעיטו בצריכת בשר ובמקום זאת אכלו בשר בקר רזה, עוף והודו ללא עור ופסטרמה דלת שומן. כדאי לצרוך שומנים בלתי רווים כמו אבוקדו, שקדים, טחינה, גרעינים, בוטנים (כמובן לאלו שאינם סובלים מרגישות לבוטנים), שומשום מלא, (3) ולהימנע מצריכה של שומנים רווים כמו חמאה, מרגרינה, שמן קוקוס ושמן דקלים, ושומני טראנס המשמשים לייצור של מאפים, ממתקים, חטיפים, עוגות ועוגיות. (9) ניתן לאכול את כל סוגי הפירות והירקות, בין אם הם טריים ובין אם קפואים, ומומלץ לאכול דגנים וקטניות כמו מוצרי סויה, עדשים, אפונה, שעועית, בורגול, שיבולת שועל, דגני בוקר העשירים בסיבים תזונתיים, קינואה, כוסמת ולחם ופסטה מחיטה מלאה. בנוסף, מומלץ לצרוך מוצרי חלב דלי שומן כמו למשל גבינות צהובות עם עד 9 אחוזי שומן, חלב עד 3 אחוזי שומן וגבינות לבנות עד 5 אחוזי שומן. (3)

במהלך הבישול בבית

לאופן שבו אנו מבשלים את האוכל שלנו, יש השפעה רבה על רמת הכולסטרול בגוף. כך לדוגמה, במקום להשתמש בחמאה או מרגינה, העדיפו שמן צמחי. החליפו גבינות שמנות בגבינות דלות שומן, ואת המיונז והשמנת החליפו ביוגורט. כפי שציינו, מומלץ לאכול פירות וירקות, אבל עדיף לאכול אותם יחד עם הקליפה שעשירה בסיבים תזונתיים. (3). בנוסף, אם אתם סובלים מכולסטרול גבוה עדיף להפחית את הבישול או האפייה עם ביצים ולהגביל את הכמות לשלוש עד ארבע פעמים בשבוע. (10)

 

בזמן יציאה מהבית

אין ספק שאכילה בחוץ מהווה אתגר עבור אנשים הסובלים מכולסטרול גבוה. יחד עם זאת, בחירה נכונה של המנות בתפריט, תאפשר לכם לשמור על רמת כולסטרול תקינה. אם למשל אתם מגיעים לאירוע, עדיף לאכול משהו קטן לפני היציאה מהבית על מנת שלא תהיו רעבים מדי ותוכלו להפעיל שיקול דעת נכון בבחירת המנות. כאשר אתם יושבים במסעדה, כדאי לשאול את המלצר מהם המרכיבים של המנות ובמידת הצורך להפחית מרכיבים מהמנה על מנת שהיא תהיה בריאה יותר. ותרו על מאכלים מטוגנים או כאלה שעשירים ברטבים, ובמקום גלידה כקינוח לכו על סלט פירות. (3)

הבנת מרכיבי המוצרים שאתם קונים

החוק בישראל מחייב לסמן את מוצרי המזון בסימון תזונתי. הסימון התזונתי מתייחס למרכיבים התזונתיים שיש במוצר ומומלץ ללמוד לקרוא אותו כדי להבין איך נראית צריכת הכולסטרול שלכם. העדיפו לרכוש מוצרים עם תווית ״ללא כולסטרול״ – אלו מוצרים המכילים עד 2.5 מיליגרם כולסטרול לכל 100 גרם, מוצרים ״דלי כולסטרול״ המכילים עד 30 מיליגרם כולסטרול לכל 100 גרם, ומוצרים דלי שומן המכילים עד 2 גרם שומן לכל 100 גרם. (11)

פעילות גופנית והקשר שלה להורדת כולסטרול גבוה

לצד השינוי בתזונה, חשוב מאוד לבצע פעילות גופנית קבועה של חצי שעה ביום. פעילות גופנית משפרת את זרימת ולחץ הדם, מחזקת את שרירי הלב וגם מסייעת בהעלאת רמת הכולסטרול הטוב והפחתת רמת הכולסטרול הרע. מעבר לכך, פעילות גופנית מסייעת להורדה במשקל, שהוא כאמור אחד הגורמים העיקריים לכולסטרול גבוה. (3). מומלץ לבחור בפעילות גופנית שאתם נהנים ממנה, כמו שחייה, רכיבה על אופניים או הליכה על החוף, על מנת שתוכלו להתמיד בה לאורך זמן.

 

תוספי תזונה להורדת הכולסטרול

נטילת תוספי תזונה יכולה לתרום רבות להפחתת הכולסטרול הגבוה. ישנם צמחי מרפא כמו אורן, פפאיה, ארג׳נין, בזיליקום ושמיר המסייעים בניקוי מערכת כלי הדם והלב, וכך מסייעים להפחית את רמת הכולסטרול. תוסף התזונה CRV Protector למשל, מכיל את המרכיבים האלו יחד עם האנזים serrapeptase שמסייע בהמסת קרישי דם, רקמות מתות, ציסטות, פלאקים בכלי הדם ועשוי לסייע בדלקות בשלב מוקדם. (12)

לסיכום, חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק ולעבור בדיקת דם על מנת לבחון מהי רמת הכולסטרול בגופכם. אם רמת הכולסטרול גבוהה, תוכלו להפחית אותה באמצעות דרכים טבעיות כמו תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ונטילת תוספי תזונה. כך תוכלו למנוע היווצרות של מחלות שונות, ותוכלו ליהנות מחיים בריאים.

 

מקורות:

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]

שאלות נפוצות: דרכים להורדת כולסטרול גבוה

כולסטרול הוא תרכובת שומנית אורגנית (1) שנמצא בדם שלנו ובמרבית הרקמות בגוף והוא מרכיב יסודי וחיוני לבניית תאים. (4) הכולסטרול אחראי על ספיגת ויטמינים מסיסי שומן (קבוצת ADEK), על ייצור מיצי מרה, (1) על העברת השומנים בדם ועל ייצור הורמונים סטרואידים. (4) ישנם שני סוגים של כולסטרול: ״כולסטרול טוב״ (HDL – ליפופרוטאינים המאופיינים דחיסות גבוהה) ו״כולסטרול רע״ (LDL – ליפופרוטאינים המאופיינים דחיסות נמוכה. (1)

כאשר ישנה רמת כולסטרול גבוהה מדי מסוג ״כולסטרול רע״, הוא עלול להצטבר בדפנות העורקים ולגרום לטרשת עורקים. טרשת העורקים היא אחד מגורמי הסיכון להתקפי לב ואירוע מוחי. (4) לכן, בהמשך המאמר מובאות המלצות להורדת הכולסטרול באופן טבעי באמצעות תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

הכולסטרול הכללי התקין צריך להיות מתחת ל-200 מיליגרם, בעוד שהכולסטרול ״הרע״ צריך להיות עד 150 מיליגרם. ערכי כולסטרול ״רע״ מעל ל-150 נחשבים לגבוהים.(1) בהמשך המאמר יוסבר גם כיצד ניתן לבדוק את ערכי הכולסטרול במוצרים שאתם קונים בסופר.

למרבה הצער, אין תסמינים לכולסטרול גבוה והדרך היחידה לבדוק האם אתם סובלים מכולסטרול גבוה היא באמצעות בדיקת דם (5). מומלץ לבצע בדיקות דם שגרתיות פעם בשנה על מנת לדעת את רמות הכולסטרול שלכם.

יין אדום יכול לסייע בהורדת הכולסטרול ״הרע״. ביין האדום ישנה כמות גבוהה של נוגדי חמצון מסיסי מים המצטברים בתאי דופן העורקים, וכך הם מעכבים את חמצון הכולסטרול ל״כולסטרול הרע״.(13)

נטילת תרופות תסייע להוריד את רמת ״הכולסטרול הרע״ ב-25% עד 40%, בעוד שיחס ״הכולסטרול הטוב״ בגוף תגדל ב-5% עד 10% אחוז. (7) שימו לב שלתרופות ישנן תופעות לוואי המשתנות מאדם לאדם. בהמשך המאמר מוצעות המלצות לשגרת חיים בריאה, וכן תוספי תזונה שנועדו לסייע באיזון רמות הכולסטרול.

הדרך להוריד את רמת הכולסטרול ללא תרופות היא באמצעות אימוץ אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה. בהמשך המאמר ניתנות המלצות פרקטיות לבחירת תזונה מאוזנת

CRV

CRV Protector

מוצר ייחודי על בסיס תערובת צמחים המסייע בניקוי מערכת כלי הדם והלב

תכולה

120

כמוסות

אופן טיפול

4 כמוסות ביום

רחוק מהאוכל

CRV

מארז יחיד

250

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10