היפוכונדריה (חרדת מחלות)

חרדה מתמשכת ומופרזת מפני המצב הבריאותי שלך עלולה לפגוע באיכות החיים, לעתים קרובות בצורה דרסטית. ההיפוכונדרים חווים אובססיה בלתי נשלטת על מצבם הרפואי, על רחשי גופם ועל קשב בלתי פוסק ל”סימפטומים” מחלתיים – סימפטומים שפעמים רבות כלל אינם קיימים. אבחון רפואי השולל את קיומן של המחלות ממנה ההיפוכונדר חושש לא יסייע – ההיפוכונדר מיד יקפוץ למחלה אחרת שהוא בטוח שמקננת לו בגוף, והחרדה שלו רק הולכת וגדלה.

היפוכונדריה – מה זה?

היפוכונדריה היא חרדה מוגזמת, מתמשכת והרסנית מפני מחלות שונות ומתבטאת בדאגה קיצונית ובלתי פרופורציונלית מפני תסמינים פיזיולוגיים קלים כמו סחרחורות, כאבי ראש ושאר תחושות גופניות המעוררות חשש. אדם הסובל מהיפוכונדריה יעסוק באופן אובססיבי ובלתי נשלט אחר תסמיניו הגופניים, לעתים למשך חודשים או שנים, מתוך האמונה כי התסמינים מעידים על מחלה מסתורית וקשה המתחוללת בתוכו – גם כאשר הבדיקות הרפואיות סותרות זאת. [1]

תסמינים להיפוכונדריה

כאמור, ההיפוכונדריה היא קושי נפשי, והיא מתבטאת במספר תסמינים קבועים:

  1. ביקורים תדירים אצל הרופא.
  2. מתן משמעות מופרזת לכל תסמין פיזי שולי.
  3. דאגה רבה מפני מחלות, ברמה שפוגעת בתפקוד היומיומי – עד כדי הימנעות מהגעה למקומות מסוימים.
  4. אבחון עצמי בלתי פוסק באמצעות האינטרנט, התייעצויות רבות בפורומים אינטרנטיים.
  5. חיפוש רב אחר חיזוקים שליליים: ביקורים אצל הרופא או באינטרנט על מנת לשמוע שהוא לא חולה, שוב ושוב. [2]
  6. חוסר קבלה או קבלה חלקית של הממצאים הרפואיים: אבחון השולל את המחלה ממנה הם חוששים ירגיע אותם לזמן קצר בלבד, החרדה תתעורר שוב במהרה לאחר הופעת ה”סימן” הבא. [3]

היפוכונדריה וחרדות

כיוון שההיפוכונדריה בעצמה היא סוג מסוים של חרדה, במקרים רבים, ההיפוכונדריה תהיה מלווה בהפרעות פסיכיאטריות נוספות, כמו דיכאון, הפרעה טורדנית כפייתית וחרדות מסוגים שונים. בפרט כאשר התמונה הקלינית משולבת יחד עם מחלה כרונית אמיתית [4]. מקובל להניח כי 80% מהסובלים מהיפוכונדריה יסבלו גם מדיכאון או הפרעות חרדה נוספות. כמו כן, חרדת בריאות לעתים מתבטאת בתסמינים קליניים המדמים כל חרדה אחרת: דופק לב מואץ, הזעה מוגברת, לחץ דם גבוה ועוד. תסמינים אלו מופיעים, על פי רוב, בעת בדיקות רפואיות. תסמונת זו נקראת “תסמונת החלוק הלבן”.

 

ההשלכות של חרדת המחלות

ההיפוכונדריה מביאה עמה כמעט תמיד, השלכות הרסניות על איכות החיים של הסובל ממנה. ההיפוכונדר ימנע מלהופיע באירועים חברתיים עקב חששות בריאותיים, ידיר רגליו מפעילויות פנאי מתוך החשש שהוא ייתקל במישהו שמזכיר לו את מצבו הבריאותי, ובמקרים קיצוניים יותר, יצמצם את שהותו בחוץ מתוך חששות בריאותיים, כמו למשל הפחד להידבק במחלה מסתורית. [5]

מלבד פגיעה משמעותית בחיי החברה, הסובל מהיפוכונדריה יפגע במקום עבודתו בשל היעדרויות חוזרות ונשנות לצורך בדיקות רפואיות סתמיות,[6] יפגע בחיי הזוגיות שלו עקב האובססיה והחרדה הבלתי נשלטים שלו על מצבו הבריאותי ובאופן כללי – ירגיש חוסר סיפוק מחייו ואושר מועט.

ההשלכות של ההיפוכונדריה, כאמור, פוגעניות מאוד ועלולות להפוך את חייו של הסובל ממנה לבלתי נסבלים וקשים מנשוא.

טיפול בהיפוכונדריה

הטיפול הבסיסי בהיפוכונדריה הוא בראש ובראשונה מיועד לרופא המטפל: עליו להבין כי מדובר בהיפוכונדריה ולא להסכים לשתף איתה פעולה ולהפסיק להזין אותה – להימנע מהפניית הסובל ממנה לבדיקות מיותרות ולהימנע ממתן תרופות ללא צורך.

כדי לטפל בתסמינים הפסיכיאטריים של ההיפוכונדריה, קיימות מספר דרכים:

  1. טיפול פסיכולוגי: טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח כיעיל ביותר לטיפול בתסמיני ההיפוכונדריה [7]. הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי ההתנהגות והחשיבה המובילים לחרדה מתוך כוונה לשנות אותם ולהביא להקלה.
  2. טיפול פסיכיאטרי: טיפול באמצעות תרופות נוגדות חרדה ודיכאון, המסייעות להפחתת התסמינים הפסיכיאטריים של ההיפוכונדריה, כמו הפרעת חרדה או דיכאון. לרוב התרופות יהיו ממשפחת SSRI.
  3. טיפול טבעי: טיפולים חדשים יחסית, מדובר בתוספי תזונה טבעיים שמסייעים להרגיע את הסימפטומים של ההיפוכונדריה ואינם גורמים לתופעות לוואי.

לסיכום

ההיפוכונדריה היא חרדה מתמשכת ובעלת השפעות שליליות על איכות החיים. העיסוק האובססיבי בבריאותנו עלול לפגוע בנו באופן דרסטי, לפגום בקשרים החברתיים שלנו, בחיי הזוגיות, בעבודה ובאושר הכללי שלנו. אם גם אתם סובלים מהיפוכונדריה, מומלץ לבדוק את הטיפולים השונים שיוכלו לסייע למכאוביכם הנפשיים ולשפר את איכות חייכם. אנו מאחלים בריאות תקינה ושלוות נפש אמיתית.

מקורות: (1) (2) (3) (4)(5) (6) (7) (8)

שאלות נפוצות: היפוכונדריה (חרדת מחלות)

היפוכונדריה היא מצב נפשי המאופיין בעיסוק כפייתי במצב הרפואי וחרדה קיצונית מכל תסמין גופני, שולי ונפוץ ככל שיהיה, מתוך הפחד הבלתי מציאותי כי הוא מעיד על מחלה סופנית או קשה.

הטיפול בהיפוכונדריה יכול להיות טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד – המתמקד בדפוסי החשיבה השגויים וניסיון לשנותם, מתן תרופות נוגדות חרדה או אפילו טיפול טבעי מבוסס רכיבים מן הצומח.

כאשר כל כאב ראש קטן מחדיר בך את החשש שאתה סובל מסרטן במוח, ואתה מיד רץ לקבוע תור לרופא המשפחה או מחפש בגוגל סיבות אפשריות, ולא מקבל את האבחנה הרפואית – ככל הנראה שאתה סובל מהיפוכונדריה. [8]

ברוב המקרים – לא. מדובר בחשש מופרז, בלתי הגיוני ובלתי רציונלי, גם כאשר המצב הרפואי הוא תקין. בכל מקרה, יש להיוועץ בחוות דעת רפואית כדי לשלול מחלה אמיתית.

המלאי אזל

דיילי סמייל

DAILY SMILE

תוסף תזונה לסיוע והקלה בתופעות חרדות ודיכאון

תכולה

30

שקיות

אופן טיפול

להמיס שקית בחצי כוס מים ולשתות על קיבה ריקה פעם ביום.

דיילי סמייל

מארז יחיד

230

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10