עצירות בהריון – כל הטיפולים הטבעיים ותרופות הסבתא

מזל טוב! את בהריון וממש בקרוב תהפכי בפעם הראשונה לאימא או שתגדילי את התא המשפחתי. אם זה לא ההיריון הראשון שלך, את כבר בטח מכירה את כל התופעות שמתלוות לשלב הזה בחיים כמו הבחילות בבקרים (והאמת שגם בשאר חלקי היום), הבצקות ברגליים, החשקים המוזרים והריחות שפעם אהבת והיום את כבר לא מסוגלת להריח. בין שלל התופעות ה”קסומות” בתקופה הזאת, ישנה תופעה אחת עליה פחות מדברים בעיקר בגלל בושה ומבוכה, והיא תופעת העצירות, והיא נפוצה למדי בתקופת ההיריון. ראשית, חשוב לקחת את הדברים בפרופורציות ולקבל כל מה שמגיע באהבה, אין שום בושה ומבוכה בתסמינים השונים של היריון. שנית, בגלל שמדובר בתקופה רגישה בה לא רצוי כלל לצרוך תרופות וכימיקלים, כדאי שתדעי כי יש דרכים טובות וטבעיות לטפל בעניין (שאגב כדאי לאמץ גם לאחר ההיריון). אם גם את סובלת מעצירות בזמן ההיריון, או שאת מכירה מישהי כזאת – נדבר כאן בהרחבה על התופעה, מדוע היא מתרחשת, איך ניתן להתמודד איתה ולצמצם אותה למינימום.

עצירות קשה בהריון – למה זה קורה לי?

אישה בהריון הסובלת מעצירות

על פי מחקרים שנעשו בעולם בקנה מידה רחב ביותר, בערך ארבע מתוך עשר נשים סובלות מתופעת העצירות במהלך ההיריון ולפעמים גם לאחר הלידה, כך שבהחלט מדובר במצב נפוץ ואת יכולה להיות בטוחה שאת לא לבד. עצירות במהלך ההיריון עלולה להתרחש ממגוון סיבות כמו התרחבות הרחם ולחץ שלו על הקיבה, הקאות מרובות שמביאות להתייבשות ולספיגת נוזלים בקיבה וכתוצאה מכך להתקשות הצואה, לחץ נפשי בו נתונות נשים בהריון ושינויים משמעותיים בדפוסי העיכול עקב התפתחות העובר. נפרט כמה סוגי עצירות שכיחים הקשורים בהריון ובתקופה שלאחריו ומיד לאחר מכן נפרט כיצד להתמודד עם התופעה.

עצירות בתחילת ההיריון – שליש ראשון

במיוחד בחלק הראשון של ההיריון, הגוף מפריש הורמון הנקרא פרוגסטרון, המאט באופן משמעותי את פעולת מערכת העיכול. עבור העובר מדובר בפעולה טובה ואף הכרחית, כי על ידי האטה זו הגוף סופג יותר ערכים תזונתיים ולמעשה מאפשר לעובר את הצמיחה שלו בשלב החשוב ביותר. בשביל האישה ההריונית לעומת זאת, כבר מדובר בעניין לא נעים שמשבש את תדירות היציאות, הופך את הצואה לקשה, גורם לנפיחות גדולה ולגזים ואם כל זה לא מספיק אז גם לעצירות במקרים רבים.

עצירות אחרי לידה

גם לאחר הלידה, בעקבות השינויים שהתחוללו בגוף במהלך חודשי ההיריון וגם בגלל חווית הלידה עצמה, היולדת עשויה לסבול מעצירות לתקופה מסוימת, ולעתים לא קצרה. מדוע זה קורה? הסיבה הראשונה היא הלידה עצמה והמאמץ הכרוך בה, המרוקנת את הגוף מנוזלים. סיבה נוספת עשויה להיות רפיון של שרירי דופן המעי המקשה על תנועת היציאות בעקבות הפרשת הורמון הפרוגסטרון במהלך ההיריון. כמו כן, יש נשים החוששות ללחוץ ולהתרוקן בגלל הכאבים שהן חשות לאחר הלידה, ולאחר החזקה ממושכת של הצואה בקיבה נגרמת עצירות. לבסוף, אצל נשים רבות העצירות נוצרת עקב בעיות שקדמו ללידה כמו טחורים ופיסורה המקשות עליהן להתפנות וישנן כאלה החוות עצירות כתוצאה משינויים ופגיעה ברצפת האגן.

טיפול בעצירות בהריון – כל הדרכים הטבעיות

שמירה על הגוף היא דבר חשוב תמיד אך בתקופת ההיריון החשיבות היא כפולה ומכופלת, מכיוון שלא ניתן ליטול את מרבית התרופות בזמן הריון במטרה למנוע פגיעה בעובר המתפתח. הדגש הוא לנסות ולפתור כל בעיה בטיפולים טבעיים ודרך שינוי הרגלים ואורחות חיים. למען האמת, כשמדובר בעצירות, שווה לכל אחד ליישם את ההמלצה הזו ולא רק לנשים בהיריון. טיפולים טבעיים הם גם נטולי תופעות לוואי, נעימים וקלים יותר וגם מסייעים למערכות שונות בגוף בנוסף להתמודדות עם העצירות. הדרך הטבעית לטיפול בעצירות משלבת תזונה נכונה, פעילות גופנית, תוספי מזון טבעיים ותרופות וטיפולי סבתא יעילים. ניגע עכשיו בכל אחת מהנקודות הללו ונדבר על החשיבות של כל אחת.

פעילות גופנית- פעילות גופנית ככלל היא המלצה בעבור מי שסובל מעצירות, שכן היא מגבירה מחד את זרימת הדם ומאידך תורמת לתחושת רוגע, והיא חיונית לפעולת מעיים סדירה. בהיריון מדובר בעניין חיוני אפילו יותר שיכול להוות את ההבדל בין הופעת תופעות הלוואי לבין תחושת נינוחות רוב הזמן, ולא רק בעניין העצירות. במהלך ההיריון גוף האישה עובר שינויים רבים, בין השאר כמות הדם עולה בעשרות אחוזים, זרימת הדם הופכת לאטית יותר, הרחם שהולך ותופח לוחץ על המערכות השונות וביניהן איברי מערכת העיכול, הסרעפת (מה שמקשה בנשימה) ושרירי רצפת האגן, וכל אלו בהחלט מביאים לשינויים קיצוניים במערכת ועשויים לגרום לעצירות. פעילות גופנית מגבירה את זרימת הדם והיא תמיד משפיעה לטובה על מערכת העיכול. לרוב ההמלצה לנשים שביצעו פעילות גופנית סדירה להמשיך כרגיל גם בהריון, ולאלו שלא התאמנו באופן קבוע, לבצע אימונים קלים בעצימות נמוכה. בכל מקרה, התייעצי עם הרופא המלווה את ההיריון לפני שאת מסתערת על המתקנים בחדר הכושר.

פעילות גופנית תעזור במקרה של עצירות בהריון

התזונה הנכונה לטיפול בעצירות הריון

לתזונה נכונה למניעה וטיפול בעצירות יש עקרונות פשוטים, ומי שתיישם אותם על דרך קבע תצליח להפחית משמעותית את הסבירות לעצירות.

מה כן לאכול?

בראש ובראשונה, תזונה מומלצת במצבים של עצירות היא כזו הרוויה בנוזלים ומכילה סיבים תזונתיים רבים. סוג מזון המשלב את שני הדברים הללו הוא פירות וירקות המלאים במים וסיבים תזונתיים רבים. בפרט מומלץ לאכול תפוחי עץ, קיווי, גויאבות ותותים. אפשר לשתות אותם בשייק על בסיס חלב או מיץ תפוזים ולהרוויח על הדרך עוד נוזלים טובים שירככו את תכולת המעיים ויסייעו ביציאה שלה. כמו כן, ניתן למצוא סיבים תזונתיים בקטניות כמו עדשים, חומוס, אפונה וקינואה וכדאי גם לצרוך מזון מהמשפחה הזאת. שימו לב כי ישנם כמה סוגי מזונות שיסייעו בנוסף לעצירות להשתחרר:

שמן זית- תורם לסיכוך מערכת העיכול וריכוך היציאות כך שניתן לשחרר אותן בקלות. אפשר לשתות שתי כפות שיעשו פעולת ריכוך מצוינת.

שמן זית שהוא חלק מתזונה נכונה שיש לאכול כשסובלים מעצירות בהריון

שיזף סיני- מכונה בלועזית Ziziphus jujuba, מכיל רכיבים הנקראים ספונינים, המביאים לרגיעה ולהפחתה של חרדה. רכיבים אלו מסייעים לשחרר עצירות על רקע נפשי. בנוסף מכיל השיזף הסיני כמויות גבוהות של ויטמין C ונוגדי חימצון המביאים להקלה של אזורים דלקתיים במערכת העיכול וכמובן כמות גבוהה מאד של סיבים תזונתיים.

מור- או בשמו הלועזי Commiphora myrrha. המור הוא שרף המופק מעץ המור ומסייע למערכת העיכול בכמה דרכים. היכולת של מור לשיפור זרימת הדם והתכונות האנטי עוויתיות מהוות טיפול מצוין לעצירויות ולהרגעה והסדרה של פעולת העיכול.

לחם מחיטה מלאה- באופן כללי מוצרים מחיטה מלאה מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים ושאר רכיבים חיוניים המשפרים את פעולת מערכת העיכול.

שיבולת שועל- מכילה כמות גבוהה של סיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים.

שיבולת שועל שהיא חלק מתזונה נכונה שיש לאכול כשסובלים מעצירות בהריון

ריבס- או באנגלית Rheum – מכיל מינרלים רבים כמו ברזל, מגנזיום שיעיל בהסדרת פעולת מערכת העיכול ועוד ויטמינים רבים וחיוניים. מדובר בשורש סגלגל וטעים שאפשר לשלב במגוון סוגי מזון שונים.

מזונות המכילים חיידקים פרוביוטיים- ניתן למצוא למשל ביוגורט וחיוניים מאד לתנועת המעיים ולריקון מערכת העיכול.

מה לא לאכול?

שימי לב כי סוגי מזון מסוימים ואפילו מאכלים ספציפיים עשויים לגרום לעצירות ואפילו להחמיר עצירות שקיימת, למשל קמח לבן ופחמימות ריקות ופשוטות חסרות סיבים תזונתיים יכולות לגרום לעצירות. מלח בכמות גדולה מייבש את הנוזלים בגוף, מה שעשוי להקשות את היציאות ולהאט את פעולת העיכול. מאכלים מטוגנים בהרבה שמן יוצרים עומס רב על מערכת העיכול ועשויים לשבש פעולת העיכול ולגרום לעצירות (ובאופן כללי לא בריאים ולא מומלצים בהריון). בננות, במיוחד אלו שאינן בשלות דין, מכילות הרבה עמילן עמיד שקשה לגוף לעכל ולפעמים הן גורמות לעצירות. בשר אדום מכיל הרבה חלבון וסיבי חלבון שאינם מתעכלים בקלות ועשויים לגרום לעצירות. באופן כללי, מזונות המכילים הרבה שומן ופחות סיבים תזונתיים קשים יותר לעיכול ועלולים לגרום לתופעת העצירות.

תוספי תזונה מומלצים לטיפול בעצירות במהלך ההריון:

כאמור, דרך מצוינת להתמודד עם תופעת העצירות במהלך ההריון היא באמצעות תוספי תזונה ורכיבים טבעיים כמו מור, שיזף סיני וריבס אותם הזכרנו בפסקה הקודמת. הדרך הטובה ביותר למצות את שלל הסגולות והיתרונות הרבים שלהם הוא בשילוב של כולם יחד כנבחרת מנצחת שתוקפת את הבעיה מכיוונים שונים ונותנת מענה מצוין לבעיית העצירות בכללותה. רכיבים נוספים מועילים במיוחד הם תמצית האלוורה (aloe ferrox), המגרה את דפנות הקיבה ומעודדת בצורה טובה התרוקנות של הקיבה. עלי איריס (Iris domestica), המשמשים באופנים שונים כבר שנים ארוכות במסורת הרפואה הסינית ובין השאר מרגיעים ומשחררים את מערכת העיכול.

שילוב הרכיבים האלו הללו בהחלט יכול להביא להקלה מהירה, ובעיקר טבעית, בעצירות. מאחר שאלו רכיבים טבעיים בלבד, אין סכנה לצרוך אותם בזמן הריון (כמובן שתמיד יש להתייעץ עם הרופא). אפשר לרכוש אותם בחנויות טבע אך יש סיכוי שלא תמצאו תמיד את כולם, ובנוסף מחירם עשוי להיות גבוה מאד. דרך נוספת היא לצרוך את הרכיבים דרך כמוסות טבעיות המכילות ריכוז מדויק של החומרים החשובים, כמו טבליות Yobalax NG שפותחו על ידי חברת הומאוטריט-מוצרים טבעיים.

עצירות בהריון תרופות סבתא

במהלך ההיריון, ישנם מספר טיפולים המוגדרים כ”תרופות סבתא” שבכוחם להביא להקלה משמעותית בעצירות:

שמן זית, מים ולימון- השילוב של שלושת הרכיבים האלו מרכך את תכולת הקיבה ועוזר לה לצאת החוצה בצורה חלקה וטבעית. באופן כללי מומלץ לשתות הרבה מים כשאת סובלת מעצירות.

שזיפים מיובשים- גם משלשל טבעי וגם מכיל הרבה סיבים תזונתיים, ולכן מדובר בתרופה מנצחת. אפשר לאכול ככה את השזיפים, לחלוט אותם ולשתות את המים או לקנות מראש מיץ שזיפים מוכן (עדיף ללא סוכר).

שזיפים מיובשים משמשים כתרופת סבתא במקרה של עצירות בהריון

חומץ תפוחים- חומץ תפוחים מכיל חומצה מאלית ומגנזיום, ויכול בהחלט לעזור לשחרר את מערכת העיכול. הוא לא כל כך טעים, אבל מומלץ לבלוע 2 כפות ולתת לו לעשות את העבודה.

בזיליקום- טעים וגם עוזר בשחרור המעיים. דרך טובה להרוויח את הסגולות הללו היא לחלוט אותו ולשתות את המים המורתחים.

עיסוי בטני- שימי לב! בהריון מומלץ ליישם את השיטה הזו רק בעזרת מומחה או מומחית בתחום עיסוי נשים בהריון כדי חלילה לא לפגוע בעובר. עיסוי נכון לקיבה יכולה לשחרר נפיחות, גזים וצואה קשה במיוחד.

תנוחת כריעה- הדרך הנכונה והבריאה יותר להתפנות, אותה מיישמים מעטים מאד בעולם המערבי. תנוחת הכריעה היא אידאלית יותר להתרוקנות כיוון היא מציבה את הגוף בפוזיציה נכונה. כמובן שקשה לכרוע במהלך ההיריון, אז ניתן פשוט לרכוש שרפרף או כל מעמד להגבהה, כדי להניח עליו את הרגליים בשירותים.

טיפול בעצירות הריון – לסיכום

אם גם את סובלת מעצירות בזמן ההיריון ולאחר הלידה, חשוב שתזכרי שאת לא לבד ובטח שלא חריגה. מדובר בתופעה ממנה סובלות לא מעט נשים הרות והדבר הכי גרוע הוא לא לטפל בבעיה מתוך בושה או מבוכה. מהניסיון שלנו, על ידי שינוי בהרגלי התזונה, אימוץ אורח חיים בריא ושילוב של רכיבים טבעיים, ניתן בהחלט לשפר את ההרגשה ולסייע למערכת העיכול לפעול כנדרש. נשמח לייעץ לך בכל שלב ולהכווין אותך אל עבר פתרון הבעיה כדי לגרום לך להרגיש טוב יותר בחיי היומיום.

התמודדות מהירה וטבעית עם כאבים שרק נשים מכירות

המלאי אזל

יובסלקס

יובסלקס אן.ג’י

פורמולת צמחים ייחודית הנועדה לסייע בהסדרת פעולת המעיים ובכך לסייע בתופעות של עצירות.

תכולה

60

כמוסות

אופן טיפול

2 כמוסות ביום

עם 2 כוסות מים

יובסלקס

מארז יחיד

99

110

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10