לחץ דם גבוה

בדיקת לחץ דם היא בדיקה שגרתית שאנו מבצעים מעת לעת במרפאה או בביקור אצל רופא המשפחה. הידעתם כי לבדיקה זו יכולות להיות השלכות רציניות ומשמעויות? לחץ דם גבוה נחשב למחלה, בעוד שגם לחץ דם נמוך איננו רצוי במיוחד. במאמר נרחיב על הנושא ונסביר מהו לחץ דם, מהן הסיבות שגורמות לו להיות גבוה ואיך ניתן לטפל בתופעה ולהוריד את לחץ הדם גם בשיטות טבעיות.

מהו לחץ דם?

לחץ דם הוא הלחץ שמפעיל זרם הדםעל דפנות העורקים. העורקים מובילים דם מאיברי הגוף אל הריאות. לחץ דם מתייחס לשני ערכים הנמדדים ביחידות של מילימטר כספית. הערך הראשון הוא לחץ דם סיסטולי הנמדד בלחץ בשיא התכווצות חדרי הלב. הערך השני הוא לחץ דם דיאסטולי הנמדד בלחץ הנמוך ביותר בזמן הרפיית חדרי הלב.

ערכי לחץ הדם יכולים להשתנות במצבים של מנוחה, פעילות גופנית, עישון וגורמים פסיכולוגיים על בסיס יום יומי. בנוסף, ערכי לחץ הדם יכולים להשתנות בעקבות גורמים פנימיים בגוף, גורמים נפשיים וגורמים גנטיים. [1]

סוגי הבדיקות ללחץ דם

בדיקת לחץ דם היא חשובה וקריטית מאחר וברוב המקרים הטיפול התרופתי ניתן בעקבות תוצאות הבדיקה. בדיקה שגויה או לא מדויקת עלולה להביא למצב של טיפול תרופתי שלא מתאים למטופל. בדיקות לחץ דם נעשות באופן עצמאי על ידי המטופל בביתו או על ידי רופאים ואחיות במרפאות ובבתי חולים. [2]

מדידת לחץ דם

לחץ דם מודדים באמצעות מכשיר הנקרא ספיגמומנומטר או מד לחץ דם. המכשיר, בין אם הוא ידני או דיגיטלי, מביא לניפוח השרוול וגורם לעלייה בלחץ חיצוני על העורק הברכיאלי, מצב זה גורם להעלמת הדופק והפסקת זרימת הדם. המכשיר מוריד את הלחץ בקצב מתון וקבוע עד שזרימת הדם בעורק מתחדשת.

במרפאות ובבתי חולים לרוב ישתמשו במכשירים ידניים שבו הגורם הרפואי ישמע את לחץ הדם על ידי קולות בסטטוסקופ וידע לפענח את הקולות באמצעות שעון מכאני.

ניתן להשתמש גם במדד לחץ דם דיגיטלי שידע לקבוע את לחץ הדם על ידי לחיצה על כפתור המכשיר. לחץ הדם יוצג על צג דיגיטלי. במכשירים דיגיטליים ישתמשו לרוב לצרכים ביתיים ופרטיים. [3]

מדידת לחץ דם

מהו לחץ דם תקין?

לחץ דם תקין יהיה שונה בין אנשים שונים בעקבות גנטיקה, מחלות שונות ועוד. לחץ דם תקין יהיה 120 לחץ סיסטולי ו-80 לחץ דיאסטולי. לחץ דם נורמלי יכול להיות גם בין הערכים 120-129 לחץ סיסטולי ו-80-84 לחץ דיאסטולי. גוף האדם משתנה ולכן גם לחץ הדם עלול להשתנות בין אדם לאדם וגם במסגרת במצבים שונים, כך שחשוב להכיר את ערכי לחץ הדם התקינים והנורמליים. [3]

לחץ דם נמוך

ערכים של 90 לחץ סיסטולי ו- 60 לחץ דיאסטולי ומטה, נחשבים לערכים נמוכים וללחץ דם נמוך. לעומת לחץ דם גבוה, לחץ דם נמוך אומר כי הדם לא “נדחף” בלחץ גבוה אך עדיין לחץ דם נמוך יוכל לשמר אורח חיים תקיןואת זרימת הדם. חשוב להבהיר כי לחץ דם נמוך אינו מהווה מחלה או בעיה מסוימת בקרב אנשים בריאים וכל עוד לחץ הדם הנמוך לא מלווה בתסמינים, אין צורך לחשוש לגביו.

לעיתים, לחץ דם נמוך יכול להיות מלווה בתסמינים כמו: עייפות, סחרחורת, כאבי ראש, דופק מהיר ועילפון במקרים קיצוניים. אם יש תסמינים קיצוניים, יש צורך בבדיקת רופא והטיפול לעיתים יהיה תרופתי. ניתן לטפל גם באופן עצמאי על ידי שתיה מרובה של מים, שמירה על תזונה המכילה מלח, הימנעות משתיית משקאות אלכוהוליים ושמירה על פעילות גופנית סדירה. [4]

יתר לחץ דם: מדדי לחץ דם גבוהים

לחץ דם גבוה יכול להוות מחלה הנקראת “יתר לחץ דם”. 140 לחץ סיסטולי ו-90 לחץ דיאסטולי ומעלה נחשבים לערכים גבוהים ומהווים יתר לחץ דם.

תסמינים המעידים על לחץ דם גבוה

הכינוי של לחץ דם גבוה הוא “הרוצח השקט” מאחר והוא גורם לנזקים ובעיות אך לרב לא ילווה בתסמינים אלא אם כן הלחץ דם הוא גבוה מאוד. לחץ דם גבוה תסמינים יכולים להיות: כאבי ראש, שינויים וטשטוש בראייה, קוצר נשימה, כאבים בחזה ועוד. [1]

אבחון לחץ דם גבוה

ניתן לאבחן לחץ דם גבוה רק על ידי בדיקת לחץ דם. בדרך כלל אנשים בריאים יבדקו את לחץ הדם בבדיקות שגרתיות אצל רופא המשפחה. ניתן למדוד את לחץ הדם גם בבית על ידי מכשיר לחץ דם ביתי ודיגיטלי. [1]

השכיחות של לחץ דם גבוה

20% – 40% מהמבוגרים סובלים מלחץ דם גבוה. לאחר גיל 60 השכיחות עולה ומגיעה ל-60% מהמבוגרים שסובלים מלחץ דם גבוה. מחלת יתר לחץ דם היא לחלוטין מחלה שכיחה שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה. כפי שציינו, בדרך כלל לחץ דם גבוה לא ילווה בתסמינים ולכן יש אנשים רבים שלא מאובחנים במחלה ולא מקבלים את הטיפול שהם צריכים. [1]

הגורמים לתופעה

המשמעות של לחץ דם גבוה היא לחץ גבוה שהדם עצמו מפעיל על דפנות העורקים. ככל שהעורקים יהיו צרים יותר בקוטרם, כך הלחץ יהיה גדול יותר. ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על קצב זרימת הדם והלחץ הגבוה המופעל על העורקים וביניהם היעדר פעילות גופנית, משקל עודף, תזונה לקויה, מחלות שונות ותרופות שונות. בנוסף, עם השנים (בעיקר בשנים המאוחרות, בקרב קשישים) כלי הדם מתקשחים ולכן לחץ הדם עולה. [5]

אוכלוסיות בסיכון

כל אחד יכול לחלות ביתר לחץ דם מאחר ולחץ דם יכול להיגרם ממספר רב של גורמים. האוכלוסיות בסיכון יהיו אלה שבעקבות אורח החיים שלהם לחץ הדם שלהם יעלה, כמו אנשים שלא מבצעים פעילות גופנית, אנשים עם משקל יתר, אנשים שלא אוכלים נכון ועוד. בנוסף לאלו, גם מבוגרים שעברו את גיל 60 יהיו בסיכון גבוה לחלות ביתר לחץ דם בעקבות חוסר הגמישות בעורקים שלהם. [1]

מי זקוק לטיפול וכיצד מטפלים?

חשוב להבין כי יתר לחץ דם היא מחלה בפני עצמה היכולה לגרום להופעת מחלות נוספות לאורך זמן כמו בעיות לב,בעיות בכלי הדם ובעיות בכליות. המטרה בטיפול ביתר לחץ דם הוא למנוע את הבעיות האלה ולכן הטיפול יהיה הפחתת לחץ הדם לכל מי שלחץ הדם שלו נחשב לגבוה. לאחר שמאבחנים לחץ דם גבוה יש לבדוק תחילה את הנזק שנגרם ולכן בודקים את האיברים שיכולים להיפגע כתוצאה מכך. לאחר מכן ישנם מספר טיפולים שיכולים להינתן והרופא המטפל ידע להמליץ בנושא: טיפולים תרופתיים, טיפולים טבעיים ותוספי תזונה.

יתר לחץ דם שניוני

יתר לחץ דם שניוני הוא לחץ דם גבוה שמופיע כתסמין בעקבות סיבה או מחלה אחרת. יתר לחץ דם שניוני יכול להופיע בעקבות נטילת תרופות, שינויים בהורמונים, בעיות בבלוטות התריס, בעיות בכליות ועוד. אם  למטופל קיימת היסטוריה של מחלות כאלו ואחרות יש להתייעץ עם רופא לגבי הטיפול, יכול להיות שהטיפול יהיה  פתרון ישיר לבעיה המקורית ולא כנגזרת של טיפול בלחץ דם גבוה. [1]

לחץ דם ממאיר

לחץ דם ממאיר הוא מצב רפואי מסוכן מאוד. הוא מהווה מצב חירום שבו לחץ הדם עולה בפתאומיות ולכן יכול להיות מלווה בתסמינים שונים כמו: כאבי ראש, כאבים בחזה, פרכוסים בחזה ועוד. במצב כזה יש להתפנות במהירות האפשרית לחדר המיון לקבלת טיפול רפואי. [1]

הורדת לחץ דם

על מנת לטפל בלחץ דם גבוה יש לפעול כדי להוריד אותו ולשמור עליו בערכים תקינים. ישנם מספר טיפולים להורדת לחץ דם: טיפול תרופתי, טיפול טבעי וטיפול באמצעות לקיחת תוספי תזונה. מיד נפרט על הטיפולים האלו, אך זכרו כי ניתן לעבור בין הטיפולים ולצרוך אותם יחדיו, אחד לא סותר את השני אך לטיפול יעיל ונכון עבורכם יש להתייעץ עם רופא.

טיפול תרופתי

ישנם טיפולים תרופתיים רבים שניתן לקבל על מנת להוריד את גובה לחץ הדם: חוסמי קולטני בטא, חוסמי תעלת סידן, משתנים, מרחיבי כלי דם ועוד. רופא ידע להתאים לכם את הטיפול התרופתי המתאים עבורכם וחשוב מאוד להיות במעקב לאחר נטילת התרופות. חשוב לבדוק האם לחץ הדם יורד ומטרת הטיפול הושגה או האם קיימות תופעות לוואי בעקבות התרופות ואם כן, יש צורך לשנות את ההרכב התרופתי. [1] [5]

טיפול טבעי

לא בכל המקרים, אך במקרים מסוימים, יתר לחץ דם נגרם בעקבות אורח חיים לא בריא: תזונה לקויה, היעדר פעילות גופנית ומשקל עודף.

על מנת להוריד את לחץ הדם ניתן לבצע פעולות שישפרו את אורח החיים ויפחיתו את לחץ הדם לטווח הארוך:
*שמירה על פעילות גופנית סדירה.
*תזונה בריאה: המורכבת מכל אבות המזון ועשירה בפירות וירקות.
*הפחתה במשקל העודף.
*שמירה על בריאות הנפש: מדיטציה והרפיה.
*גמילה מעישון.
*תוספי תזונה. [1] [5]

תוספי תזונה

ישנו מגוון רחב של תוספי תזונה טבעיים שיכולים לסייע בהורדת לחץ הדם בגוף האדם. תוספי תזונה מורכבים ממרכיבים טבעיים העוזרים בתהליכים שונים בגוף האדם. תוספי תזונה יכולים להיחשבכתרופות סבתא עבור לחץ דם אך בעקבות הטיפולים המתקדמים בתקופתנו, תוספי התזונה הוכחו כיעילים למדי.

על מנת להוריד את לחץ הדם הגבוה ניתן לצרוך מולטי 10Q, זוהי פורמולה צמחית ייחודית בתוספת תמציות צמחים וחומצות אמינו L-ARGININE. מרכיבי הפורמולה תומכים בלב ומרחיבים את כלי הדם הכליליים, הרחבת כלי הדם מובילה ללחץ הדם לרדת ומשפר את זרימת הדם.

בנוסף, ניתן לצרוך החשוב והחיוני לתמיכה בכל בתהליכי הגוף וששומר על מערכת חיסונית חזקה ומוגנת. המרכיבים בתוסף זה עוזרים לאיזון לחץ הדם וצריכתו מחזקת את כלי הדם והוא בעל פעילות נוגדת חמצון חזקה.

לסיכום

יתר לחץ דם נחשב לבעיה רפואית שאין לזלזל בה. יש להתייחס אליה ברצינות, לפעול על מנת למנוע אותה ולמצוא את הטיפול המתאים והמדויק ביותר כדי להפחית אותה. באמצעות טיפולים טבעיים ותוספי תזונה ניתן לטפל ולשמור על לחץ דם תקין בגופנו והכל בקלות וביעילות מרבית.

מקורות: [1], [2], [3], [4], [5]

שאלות נפוצות: לחץ דם גבוה

לחץ דם הוא לחץ שמופעל על דפנות העורקים. על מנת לדעת מהו לחץ הדם יש צורך בקביעת שני ערכים: לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי. לחץ דם מושפע ממספר מאפיינים ומדידתו חשובה על מנת לאבחן מצבים שונים בגוף האדם.

ניתן למדוד לחץ דם בבית על ידי מכשיר דיגיטלי. על המטופל לשים על ידו שרוול מתנפח שגורם להפסקת זרימת הדם לעורק והחזרת זרימת הדם באופן מתון וקבוע. על ידי לחיצת כפתור האדם יוכל לראות על הצג הדיגיטלי שני ערכים שיקבעו את לחץ הדם שלו.

ערכי לחץ דם תקינים יהיו 120/80. כלומר לחץ סיסטולי של 120 ולחץ דיאסטולי של 80. סטייה בכמה יחידות לפה ולשם תהווה עדיין לחץ דם נורמלי ותקין. ירידה דרסטית או עלייה דרסטית בערכי לחץ הדם לא ייחשבו ללחץ דם תקין.

בדרך כלל, אבחון לחץ דם גבוה או נמוך יעשה בבדיקה שגרתית בעת ביקור אצל רופא המשפחה או במרפאה וגם בבדיקה עצמית בבית. אם מצאתם כי אכן המדדים שלכם תואמים ערכי לחץ דם נמוך או גבוה עליכם לפנות להמשך ייעוץ רפואי לבדיקה מעמיקה ולטיפול מתאים.

רופא המשפחה מוסמך לטפל במקרים של לחץ דם גבוה. במקרים חמורים תידרש בדיקה מעמיקה אצל רופא מומחה הנקרא נפרולוג והטיפול ייעשה במרפאות ללחץ דם גבוה. ישנם תסמינים רבים המעידים על לחץ דם גבוה או לחץ דם נמוך. בדרך כלל אנשים בעלי לחץ דם גבוה לא ירגישו בתסמינים ולכן יתר לחץ דם נקרא “הרוצח השקט”.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10