צמיחת שיניים אצל תינוקות

בקיעת שיניים אצל תינוקות: זה כואב אבל עובר

אחד מהאירועים המרגשים אצל תינוקות, אך עם זאת המאתגרים זהו שלב בקיעת השיניים. צמיחת השיניים מלווה פעמים רבות בכאבים ואי נוחות אצל התינוק, כך שגם אתם ההורים מתקשים להישאר רגועים. אתם עשויים להרגיש חוסר אונים כשהתינוק שלכם ממרר בבכי, ולא תמיד יודעים כיצד לעזור לו להתמודד עם הכאב. אז כדי שגם אתם וגם הבייבי שלכם תעברו את שלב בקיעת השיניים בשלום, במאמר זה נדבר על הסימנים לצמיחת שיניים ועל הדרכים להקל על כאבי שיניים אצל תינוקות.

מתי יוצאות השיניים?

התינוק נולד עם 20 שיניים שכולן מוסתרות בתוך החניכיים. כאשר השיניים בוקעות דרך קו החניכיים ונחשפות לחלל הפה, אז מתרחשת בקיעת השיניים. שיניים אלו מכונות שיני חלב והן מסייעות לתינוק (ולילד) לאכול, לדבר ולשמור מקום לשיניים הקבועות שעוד יגיעו בהמשך. לרוב צמיחת השיניים אצל בנות מתחילה בשלב מוקדם יותר מאשר אצל בנים. (1)

תינוק מצמיח שיניים

 

ציר זמן לצמיחת שיניים אצל ילדים

גיל חצי שנה

אצל רוב התינוקות השן הראשונה צומחת בגיל חצי שנה, הגיל בו התינוק מתחיל לאכול מוצקים. יחד עם זאת, אצל אחוז אחד מהתינוקות השיניים יצמחו בגיל ארבעה חודשים בעוד שאצל אחוז אחד השן הראשונה תבקע רק לאחר גיל שנה. בדרך כלל בגיל זה צומחות קודם כל השיניים התחתונות ורק אחר כך השיניים העליונות. (1)

גיל חצי שנה-שנה

בתקופה שבה התינוק נחשף למאכלים שונים, ומתנסה באכילת מגוון ירקות ופירות, מופיעות השיניים החותכות המרכזיות. לאחר מכן, בוקעות השיניים החותכות הצידיות ואז יוצאים הניבים. (1)

גיל שנה -שנתיים וחצי

התינוק שלכם כבר אוכל כמעט הכל – מוצרי חלב, בשר ודגים. כדי שיוכל ללעוס את המזון כראוי, בין גיל שנה לגיל שנתיים וחצי בוקעות השיניים הטוחנות. בדרך כלל כל השיניים (20!) יבקעו עד שהבייבי יגיע לגיל שלוש. (1)

סימפטומים לצמיחת שיניים אצל תינוקות

  •  בכי המופיע בתדירות גבוהה
  • ריור מוגבר
  • התינוק מושך את האוזן היכן שצומחת לו שן
  •  עצבנות וחוסר מנוחה
  • נפיחות ורגישות בחניכיים
  • עליית חום
  • לחיים אדומות
  • אי שקט
  • שלשולים
  • ישבן אדום מאוד(1)

הקלה על כאבי שיניים לתינוקות

נשכנים

נשכן הוא מעין משחק עשוי סיליקון שתינוקות נהנים להכניס אותו לפה. כאשר התינוק נושך את הנשכן, הוא מרגיש הקלה בכאב. ישנם נשכנים במגוון צבעים וצורות – כאלו שמשלבים חרוזים, נשכנים מוזיקליים ונשכנים עם רעשנים. מומלץ להכניס את הנשכן לתוך המקרר (אך לא למקפיא) ולתת אותו לתינוק לאחר שהתקרר מעט. הקור תורם להקלה על אי הנוחות. (1)

תינוק עם נשכן

עיסוי החניכיים

דרך נוספת להקל על הכאבים של התינוק, היא באמצעות עיסוי החניכיים שלו. אפשר לקחת מטלית נקייה ולעסות באמצעותה בעדינות את הפה של התינוק, או באמצעות אצבע (רק תיזהרו שהתינוק לא ינשך אתכם). (1)

אכילת מזון

אכילה של מזון יכולה להקל גם היא על התינוק ולהפחית את הכאב שממנו הוא סובל. אם הוא כבר אוכל מוצקים ויושב באופן עצמאי, אפשר לתת לו ביסקוויט או לחם שיסייעו בהרגעת הכאב. (1)

שימוש בתוסף תזונה

ישנם תוספי תזונה שונים המבוססים על פורמולות צמחיות, שמאוד עוזרים לשלב בקיעת השיניים אצל תינוקות. כך לדוגמה, המוצר DentiKal מבית הומאוטריט לאב, מבוסס על תערובות צמחים מרגיעות, כגון: בבונג, קמומיל, פיליפנדולה, אוכמנית שחורה, סיזיגיום, ציפורן וכופר לבן. כל שעליכם לעשות הוא לטפטף בפיו של התינוק 8 טיפות מהתמצית 3 פעמים ביום, והתינוק שלכם יהיה רגוע יותר.

שימוש במשככי כאבים

אם שום דבר לא עוזר והתינוק סובל מכאבים חמורים, ניתן להביא לו משככי כאבים כמו אקמולי. חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא לגבי המינון של התרופה. (1)

 לסיכום

שלב בקיעת שיניים אצל התינוקות מלווה באי נוחות וכאבים. למרבה השמחה, ישנן דרכים שונות להקל על הכאב כמו שימוש בתוספי תזונה מרגיעים כדוגמת DentiKal. חשוב לזכור שזוהי רק תקופה. הכאבים יחלפו ולתינוק שלכם בסופו של דבר יהיה חיוך יפה עם שיניים בריאות וחזקות.

מקורות:
(1) (2)

שאלות נפוצות: צמיחת שיניים אצל תינוקות

ישנם מגוון של תסמינים שמעידים על כאבי שיניים אצל תינוקות, כמו בכי בתדירות גבוהה, ריור מוגבר, עצבנות וחוסר שקט. אתם מוזמנים לקרוא במאמר את כל התסמינים לכאבי שיניים אצל תינוקות.
(1)

 

בקיעת שיניים מתחילה בסביבות גיל שישה חודשים ונמשכת עד גיל שלוש שנים. (1)

כדי להקל על כאבי שיניים לתינוקות, ניתן להשתמש בנשכנים, לעסות את החניכיים באמצעות מגבת או אצבע נקייה, להציע לתינוק מזון, להשתמש בתוספי תזונה על בסיס צמחים ובמשככי כאבים. במאמר תוכלו לקרוא בהרחבה על כל השיטות להקלה על הכאבים.

אצל מרבית התינוקות השן הראשונה בוקעת בגיל שישה חודשים, אך ישנם תינוקות מעטים שבקיעת השיניים אצלם מתחילה בגיל ארבעה חודשים או רק לאחר גיל שנה. (1)

לא תמיד. יש תינוקות שבוכים וסובלים מכאבים בזמן בקיעת השיניים, ויש כאלה שלא סובלים מכאבים. ישנה צמיחה של שיניים מסוימות המלווה בכאב, בעוד שבקיעה של שיניים אחרות תעבור ללא כאבים. (2)

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10