שיעול עם ליחה

על שיעול עם ליחה וטיפול בו

בקיץ אנחנו מאשימים את המזגנים, בחורף את הקור שבחוץ ובעונות המעבר, ובכן- את המעבר החד בין הטמפרטורות ביום ובלילה. כך או כך, היום יותר מתמיד אנחנו דרוכים ורגישים למשמע צליל השיעול וחשוב שנכיר את המקורות שלו לעומק. החשש שלנו כיום משיעול עם ליחה הוא בהעברת וירוסים אך הוא בהחלט מהווה מטרד בפני עצמו לסובלים ממנו ועלול להיות סימפטום המעיד על בעיה בריאותית. בשורות הבאות נתמקד בתופעה של שיעול ליחתי וננסה להבין מאיפה בכלל הוא הגיע אלינו וכיצד ניתן להתגבר עליו ולטפל בו גם בדרכים טבעיות.

על התסמין הנפוץ והגורמים לו

כאשר אנחנו משתעלים, הגוף שלנו מנסה להרחיק חומר זר מהריאות ומדרכי הנשימה העליונות. השיעול בכלל לא בשליטתנו- זהו רפלקס המגיע מקולטני חישה הנמצאים לאורך דרכי הנשימה ומעבירים גירוי לגזע המח. הגירוי גורם לשרירי הנשימה להעביר אוויר בחוזקה החוצה בניסיון לסלק את הגוף הזר. אם קיימות הפרשות שיוצאות יחד עם השיעול, הוא מוגדר כשיעול ליחתי. ההפרשות הללו הן ריר המכונהPhlegm  או Mucus, אשר מגן ומנקה את דרכי הנשימה מחומרים מזהמים וגופים זרים כמו גם מליחה, מוגלה או דם, המגיעים מהאף או הסינוסים. החומרים המזהמים והגורמים הזרים יכולים להיגרם משלל סיבות; מחלה נגיפית כמו שפעת או הצטננות, אלרגיה, זיהום של הריאות או דרכי הנשימה אשר בא לידי ביטוי בדלקת ריאות, סינוסיטיס וברונכיטיס, מחלות ריאה כרוניות, ריפלוקס קיבתי- ושטי ועישון. קיום אורח חיים בריא וחיזוק המערכת החיסונית יכולים לסייע לנו להימנע מכל הגורמים הללו.

דרכי טיפול בשיעול עם ליחה

השיעול הליחתי בהחלט מטריד ומפריע, לכן כדאי כמובן להשתדל להימנע ממנו ככל הניתן והסבר על דרכי התמודדות נפוצות כך תוכלו למצוא בהמשך. אך במידה ובכל זאת אתם חווים כרגע שיעול ליחתי מתמשך כדאי שתדעו שניתן למצוא להקלה תרופות מדף מסוגים שונים, כמו גם תרופות סבתא רבות אותן נציג בשורות הבאות.

טיפול מונע לשיעול עם ליחה

הדרך הטובה ביותר לטיפול בשיעול, כמו בהרבה מחלות אחרות, היא טיפול מונע. מלבד שמירה על היגיינה בחורף לצורך הקטנת הסיכוי להדבקה, והימנעות מעישון ומזהמים סביבתיים, מומלץ להקפיד על תזונה נכונה כדי לשמור על מערכת חיסונית חזקה. כך למשל, ירקות כתומים ועלים ירוקים תורמים למאגר של ויטמין A אשר מקצר את זמן המחלות. זרעי דלעת, שומשום נבט חיטה ואורז מלא, עשירים באבץ אשר מחזק את תפקוד המערכת החיסונית. כמו כן, פירות רבים כמו קיווי ופירות הדר עשירים בויטמין C שהוא נוגד חמצון ומדביר וירוסים טבעי. קיימים בטבע צמחים רבים נוספים כמו סמבוק, ג’ינסנג ואנדרוגרפיס אשר ידועים בתכונות מרפאות במקרים של הצטננות, דלקת נשימתית וגודש, וכן בחיזוק המערכת החיסונית. את צמחי המרפא ניתן למצוא בתוספי תזונה שונים או ב Immu Optimizer Complex , אשר משלב אותם יחד- ויטמנים, מינרלים וצמחי מרפא, כדי לחזק את המערכת החיסונית.

תרופות לשיעול עם ליחה

באופן כללי ניתן לחלק את הטיפול בשיעול לארבעה סוגים:
תרופות המטפלות בגורמי המחלה עצמה, כמו תרופות אנטי ויראליות או אנטיביוטיקה.(3) (5)
תרופות המטפלות בליחה, כמו טיפול סטרואידי מפחית גודש או אנטי-היסטמין.(4)
תרופות המקלות על השיעול, כמו אינהלציות עם חומר אלחוש מקומי.
תרופות מכייחות המעודדות את הוצאת הליחה או מפחיתות את צמיגותה. (6)

בבית המרקחת יציעו לכם מגוון רחב של כדורים וסירופים שונים כנגד השיעול הליחתי אך קיימת עדות מועטה לכך שתרופות לטיפול בשיעול אכן יעילות (7). חשוב לזכור כי התרופות הללו גם אם הן מצליחות להשפיע, לרוב מקלות על הסימפטום אך לא פותרות את המחלה, ולכן כדאי להתמקד במניעת השיעול ובחיזוק המערכת החיסונית.(2)

תרופות לטפול בשיעול עם ליחה

תרופות סבתא לשיעול עם ליחה

חוכמת הסבתות יכולה לסייע גם במקרה של הקלה על השיעול וכדאי בהחלט לנסות להשתמש ברכיבים טבעיים שחלקם נמצאים בכל בית או במכולת הקרובה:

מה שותים? שתייה מרובה מרגיעה את השיעול ומסייעת בהשבת נוזלים לגוף. כדאי להתמקד בשתיית מים או בשתייה חמימה ויש לנו מגוון חליטות מומלצות: סמבוק, בזיליקום, אורגנו, טימין, או השילוב של קליפת מנדרינה, ג’ינג’ר והל כתוש.

מה אוכלים?  כדאי להקפיד על תזונה בריאה כדי לחזק את הגוף ובעיקר לצרוך מזונות מייבשי ליחה כמו בצל, קולרבי, גריסי פנינה, נבטים ותפוחים ירוקים. כדאי גם לאכול מזונות אשר מחזקים את המערכת החיסונית כמו ירקות כתומים כמו בטטה, פירות מכילים ויטמין C, עלים ירוקים כמו סלרי ורוקט וקטניות מרובות ויטמין B. מנגד, חשוב גם להימנע ממזונות מסוימים שמעודדים ליחה כגון בננות, מנגו, מוצרי חלב ופירות הדר.

מה עושים? נחים ונותנים לגוף להתחזק ולהתמקד בסילוק הנגיפים. אפשר לשים במבער או באמבטיה חמימה ומרגיעה שמנים אתריים איכותיים המקלים על דרכי הנשימה כמו רבינסרה, לבדנר, אקליפטוס או טימין. למשקיעים ביניכם אפשר גם לעשות עיסוי באזור בית החזה עם טיפה מאחד השמנים הללו על שמן נשא. כמובן שבמקרה ומדובר בילד חשוב מאוד להתאים את השמן לגיל.

מה לוקחים? אם בכל זאת נדרשת לכם כפית של “תוסף” להרגעת השיעול, אפשר להכין מגוון סירופים ביתיים על בסיס דבש אשר מקל על הגרד ונותן שכבת ציפוי. לדבש אפשר להוסיף את אחד הרכיבים בעלי תכונות החיזוק והמרפא כמו שום, בצל, ג’ינג’ר, ליקריץ או טימין.

מקורות: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

שאלות נפוצות: שיעול עם ליחה

ברבים מהמקרים השיעול יחלוף מעצמו לאחר כמה ימים ועד לשבועיים, ובעיקר אם מדובר בשיעול הנובע ממחלה נגיפית. השיעול בפני עצמו אינו מסוכן, אך בהחלט מפריע לאורח החיים ולאיכות השינה, עלול להעביר את הנגיפים לבני משפחה ואנשים אחרים, ובאופן כללי השיעול לא נעים ולכן כדאי להימנע ממנו כמובן. בנוסף, קיימות מחלות זיהומיות כרוניות אשר טיפול לא נכון בהן עלול בהחלט להוביל לסיבוכים ולכן אין להקל ראש בשיעול מתמשך ויש לפנות לגורם המטפל גם אם לא קיימים סימפטומים אחרים.

שיעול הנגרם מזיהום נגיפי יחלוף לאחר שמערכת החיסון תתגבר על הנגיף, לרוב תוך כמה ימים ועד שבועיים, לכן חיזוק המערכת החיסונית הוא המפתח. שיעול חריף יכול להימשך עד שלושה שבועות בעיקר כאשר מדובר בסימפטום למחלת ריאות כרונית או דלקת ריאות. מעל לשמונה שבועות מדובר כבר בשיעול כרוני הדורש בירור מקיף ואבחון רפואי מסודר. (1)

קיימים מגוון גורמים רפואיים לשיעול עם ליחה, ורובנו נחווה את תופעת השיעול הליחתי המטרידה כחלק מהסימפטומים של מחלות המופיעות בעונת המעבר ובחורף כאשר נחשפים יותר לווירוסים. יחד עם זאת תמיד עולה השאלה איך בכיתה שלמה עשרה ילדים חולים אבל לא כולם, ואיך יש את ההוא מהמשרד שכבר חמש שנים לא לקח יום מחלה. ההסבר לזה הוא פשוט ונובע כמובן מרמת השמירה על ההיגיינה האישית ובוודאי מחוזקה של המערכת החיסונית. ככל שהמערכת החיסונית שלנו חזקה יותר היא מתגברת מהר יותר על נגיפים הנכנסים למערכת שלנו, לעיתים אף מבלי שנפתח מחלה או סימפטומים של ממש.

לעיתים הגורמים למחלה המעוררת שיעול הם כאלו הדורשים תרופות אנטיביוטיות והשיעול יחלוף יחד עם המחלה. אך ברוב המקרים, השיעול הוא סימפטום של מחלה נגיפית שתחלוף מעצמה ויש לתת למערכת החיסונית של הגוף להתגבר על הנגיף, לכן כדאי להתמקד בחיזוק המערכת החיסונית. כדי לטפל בשיעול קיימות תרופות מדף ותרופות סבתא רבות שמטרתן להקל על השיעול עם הליחה וגם תוספי תזונה לחיזוק המערכת החיסונית, על כולם נרחיב בהמשך.

מוקופרוטקטור

Muco Protector

הרכב צמחי המסייע בסילוק ליחה בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות.

תכולה

45

כמוסות

אופן טיפול

2 כמוסות ביום

רחוק מהאוכל

מוקופרוטקטור

מארז יחיד

120

זוג מוקו פרוטקטור

מארז זוגי

₪216

₪240

muco-שלישייה

מארז שלישייה

₪288

₪360

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10