כאבי בטן חזקים

כאבי בטן הם תופעה נפוצה ושכיחה שכל אחד מאיתנו חווה בשלב כזה או אחר בחיים. הבטן שלנו כוללת איברים פנימיים חשובים המרכיבים את מערכת העיכול, כמו הקיבה, המעיים, המעי הגס, המעי הדק, הטחול, הכבד, כיס המרה והלבלב. כאשר אחד האיברים האלו נפגע מאיזושהי סיבה, עלול להופיע כאב בטן.

ישנם סוגים רבים של כאבי בטן – כאבים שחולפים בתוך דקות עד שעות, כאבי בטן הנגרמים כתוצאה מוירוס הנמשך 24 שעות, כאבים חזקים, כרוניים וקבועים, וכאבי בטן להם נלוות לעיתים תופעות כמו דלקות, שלשולים, הקאות, צרבות, נפיחות וגזים. ישנם כאבי בטן קלים שניתן לטפל בהם על ידי מנוחה בלבד, בעוד שכאבים חזקים דורשים לגשת לרופא.

כאבי בטן כרוניים מוגדרים ככאבים שנמשכים לפחות שלושה חודשים. כאבים אלו יכולים להיות קבועים או לחלוף ולחזור במשך הזמן.(1) אם כאבי הבטן מפריעים לשגרת החיים שלכם, מקשים על התפקוד היומיומי ומגבילים אתכם – כנראה שאתם סובלים מכאבי בטן חזקים שיש לאבחן ולטפל בהם בהקדם.

אישה הסובלת מכאבי בטן תחתונה

גורמים נוספים שעלולים להוביל לכאבי בטן חזקים

קלקול קיבה או הרעלת מזון

הרעלת מזון או קלקול קיבה נובעים כתוצאה מאכילת אוכל מקולקל המזוהם בטפילים, וירוסים, חיידקים ורעלנים המפרישים חומרים רעילים. כאבי הבטן החזקים ילוו לרוב בבחילות, הקאות, שלשולים ולעיתים גם בחום, חולשה וצמרמורות. בדרך כלל התופעה חולפת מעצמה, אך יש להקפיד על שתייה מרובה שתימנע התייבשות, מנוחה ואכילת ארוחות קטנות.

כאבי בטן חזקים בעקבות וירוסים בקיבה או במעיים

ישנם וירוסים שונים כמו Rotavirus, astrovirus, adenovirus, coronavirus, ו- calcivirus הגורמים לזיהום במעיים או בקיבה. לצד כאבי הבטן החזקים, התסמינים לוירוסים הם חום, בחילות, שלשולים, הקאות, חולשה, כאבי ראש וכאבי שרירים. יש לגשת לרופא על מנת לקבל טיפול וכן להקפיד על שתיית נוזלים.

מעי רגיש

תסמונת המעי הרגיש (או הרגיז) היא תסמונת המלווה בכאבי בטן, נפיחות, שלשולים ועצירות. הגורמים לתסמונת הם שינויים הורמונליים המשפיעים על תפקוד המעיים, כשל תקשורתי בין עצבי מערכת העיכול למערכת העצבים המרכזית ושינויים בפעילות שרירי דופן המעי. כדי לטפל בתסמונת יש להקפיד על אורח חיים בריא, פעילות גופנית, הפחתת לחץ נפשי, שתייה מרובה ולעיתים יש צורך גם בטיפול תרופתי. (13)

רגישות למרכיבים שונים במזון

לעיתים עלולים להתפתח כאבי בטן חזקים כתוצאה מאי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) או כתוצאה ממחלת הצליאק הנובעת מאי סבילות לגלוטן (חלבון הנמצא בחיטה, שיפון ושעורה). יש לגשת לרופא ואם אובחנתם כבעלי רגישות למרכיבים האלו, יש להימנע מצריכת המזונות המכילים את המרכיבים.

כאבים הנובעים מהפעילות ההורמונלית

כאבי בטן חזקים עלולים לנבוע משינויים הורמונליים שונים כמו מחזור, גיל המעבר והריון. השינויים ההורמונליים משפיעים פעמים רבות על הבטן ומלווים בכאבים חזקים. כדי לדעת מהו הגורם לכאבי הבטן החזקים יש לגשת לרופא נשים על מנת לקבל אבחון מתאים. כאבי בטן בזמן מחזור הם שכיחים מאוד ונובעים כתוצאה מהפרשת חומרים הנקראים פרוסטגלנדינים. חומרים אלו, המופרשים בזמן המחזור, גורמים לעוויתות בבטן ולכאבים חזקים. הטיפול בכאבי מחזור הוא באמצעות תרופות המפחיתות את רמת הפרוסטגלנדינים. בנוסף לכך, ניתן להקל על הכאב באמצעות כרית חימום, פעילות גופנית, גלולות למניעת הריון ותוספי תזונה המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 וויטמין B6.

כיבים בקיבה ובתריסיון

כיבים המופיעים בקיבה (אולקוס) או בתריסיון נגרמים מזיהום הנגרם כתוצאה מחיידק ההליקובקטר פילורי. חיידק זה עלול לגרום לדלקת בקיבה ולגרום לכאבי בטן חזקים, לבחילה, הקאות וירידה בתיאבון. כדי לטפל בכיבים יש לקבל טיפול אנטיביוטי לחיסול החיידק וטיפול להורדת החומצה בקיבה. בנוסף, ישנם תוספי תזונה כמו Helico Bacstop המכיל את מרכיב ה-Pylopass, שנמצאו כעשויים לסייע באיזון חיידק ההליקובקטר בבטן. (14)

שגרת התזונה והשפעתה

לתזונה שלנו יש השפעה גדולה על הבריאות שלנו. תזונה לקויה העשירה בפחמימות ריקות וסוכרים, הכוללת צריכה גבוהה של אלכוהול וקפאין ודלה בסיבים תזונתיים, עלולה לגרום לכאבי בטן חזקים. בנוסף לכך, ארוחות כבדות מדי במיוחד לפני השינה, עלולות לגרום אף הם לכאבים. ההמלצה היא להקפיד על תזונה מאוזנת העשירה בויטמינים וירקות, ואכילת ארוחות קטנות לאורך היום.

חיידקים הגורמים לכאבי בטן חזקים

ישנם חיידקים רבים העלולים לגרום לכאבי בטן חזקים כמו חיידק ההליקובקטר, סלמונלה, אי־קולי, שיגלה וקמפילובקטר. בדרך כלל התופעה חולפת מעצמה ללא צורך בטיפול אנטיביוטי, אך מומלץ לצרוך תוספי תזונה המקלים על המצב כמו Helico Bacstop שמסייע באיזון רמות החיידק בקיבה.

דלקת בתוספתן

כאבי בטן חזקים עלולים לנבוע מדלקת בתוספתן. הדלקת נגרמת כתוצאה מחסימת נקודת המוצא של התוספתן, בשל התנפחות בלוטות לימפה או בשל שאריות צואה או מזון שנתקעו. כאשר הדלקת מתרחשת בגיל מבוגר, היא עלולה להצביע על גידול במעי הגס.
התסמינים לדלקת בתוספתן (אפנדציט) הם כאבים עמומים שניתן להרגיש אותם בעיקר באזור הטבור, אך בהמשך הם מגיעים לצד הימני התחתון של הבטן. לאחר כמה שעות הכאבים הופכים לכאבים חריפים וחזקים במיוחד המצריכים הגעה לבית החולים. דלק בתוספתן מלווה גם בחוסר תיאבון, חום, בחילות והקאות.(12)
הטיפול בדלקת תוספתן הוא באמצעות אנטיביוטיקה וניתוח. (15)

אבנים בכליות ובדרכי השתן

אבנים בכליות ובדרכי השתן היא מחלה המתרחשת בעקבות הפרשת יתר של מלחי אוקסלט בשתן, חומצה אורית או סידן. כתוצאה מכך מתגבשים אבנים בכליות ובדרכי השתן הגורמים לכאבי בטן חזקים לצד דימום בשתן. ישנם טיפולים שונים המיועדים לרסק את האבנים כמו גלי הדף, ריסוק מלעורי או אורטרוסקופיה. יש לגשת לרופא בהקדם על מנת לקבל את האבחון והטיפול המתאים. (16)

מחלות מעיים דלקתיות

ישנם שני סוגים עיקריים של מחלות מעיים דלקתיות: מחלקת קרוהן ודלקת כיבית של המעי הגס. מחלת קרוהן חודרת לשכבות השונות של המעי, בעוד שהדלקת הכיבית של המעי הגס מתחילה ליד פי הטבעת ופוגעת במעי הגס ללא פגיעה במעי הדק. הטיפול במחלות האלו נעשה באמצעות תרופות המדכאות את המנגנון לייצור דלקות המעיים. (17)

מחלות ממאירות

ישנן מחלות ממאירות העלולות לגרום לכאבי בטן חזקים כמו סרטן הלבלב. בנוסף לכך, בשלבים המוקדמים של סרטן המעי הגס הגורם לחסימת המעי, עלולים להופיע כאבי בטן. במקרה של כאבי בטן חריפים וכרוניים, יש לגשת לרופא ולעבור בדיקה רפואית מקיפה.

 

מקורות: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17]

 

שאלות נפוצות: כאבי בטן חזקים

כאבי בטן חזקים המלווים בשלשולים עלולים להיגרם ממגוון סיבות. הסיבות הנפוצות ביותר הן וירוס שלרוב חולף תוך 24 שעות או הרעלת מזון (קלקול קיבה). במקרים נוספים בהם כאבי הבטן החזקים נמשכים יותר ממספר ימים, מומלץ לבחון האם יש קשר למחלות חיידקיותויראליות, מחלות מעי דלקתיות, טפילים, אי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) או צליאק.(2) במקרים בהם סובלים משלשולים, חשוב כמענה ראשוני לשתות הרבה כדי להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבד ולהימנע מצריכה של מוצרי חלב, מזונות עתירי שומן, אלכוהול וקפאין.(3)

כאבי בטן חזקים המלווים בבחילות ו/או הקאות מתרחשים בדרך כלל כתוצאה ממחלות ויראליות או חיידקיות או בשל הרעלת מזון. אם ההקאות נמשכות יותר מ-24 שעות, הדבר עלול להצביע על מחלות ובעיות אחרות כמו אבנים בדרכי השתן או בכליות, מבעיות בכיס המרה, מדלקת של הלבלב, מדלקת של התוספתן (אפנדיציט), מחסימת המעי וממקרים של שזירת האשך – כאשר האשך מסתובב בתוך שק האשכים ונפסקת אליו זרימת הדם. יש לגשת לרופא על מנת לקבל אבחון מדויק של הבעיה. (4)

גרעפסים (גיהוקים) עם ריח רע נובעים בדרך כלל כתוצאה מבליעת אוויר. כולנו בולעים אוויר בכמות קטנה בזמן שאנחנו אוכלים או שותים, אך אכילה מהירה, שתייה של משקאות מוגזים, עישון, לעיסת מסטיק והרכבת שיניים תותבות שאינן מתאימות לפה, עלולים לגרום לבליעת כמות רבה של אוויר ולהופעתם של גיהוקים. יש המעידים על הופעת גרעפסים עם ריח רע כאשר סבלו מוירוסים או מקלקולי קיבה. אם הגיהוקים נמשכים לאורך זמן, ייתכן כי מדובר במחלות חמורות כמו מחלה דלקתית של המעי או סרטן של המעי. חשוב לפנות לרופא על מנת לבחון מהו הגורם להיווצרות הגרעפסים. (5)

אם אתם סובלים מכאבי בטן חזקים אחרי האוכל, ייתכן כי חוויתם הרעלת מזון. לאחר אכילת מזון מקולקל, ישנם חיידקים המפרישים רעלן לתוך הקיבה או האוכל.(6) הרעלת מזון באה לידי ביטוי בכאבי בטן חזקים, הקאות ושלשולים. בדרך כלל התופעה חולפת לאחר 24 שעות. ניתן ליטול כדורים לטיפול בבחילות, הקאות ושלשולים וחשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה על מנת למנוע התייבשות. כמובן שישנן סיבות נוספות לכאבי בטן אחרי אוכל כאשר אוכלים באופן לא מאוזן או כאשר מגיעים למצב של “התפוצצות” מאוכל.

כאבי בטן חזקים המלווים בצרבות נגרמים בדרך כלל כתוצאה מריפלוקס – זהו מצב שבו תוכן חומצי עולה אל הוושט מן הקיבה כאשר ישנו רפיון של השריר הסוגר בין הקיבה לוושט. כדי לטפל בריפלוקס, חשוב לשמור על אורח חיים בריא, להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים וקפה המגבירים את חומצות הקיבה ולשתות מים בין הארוחות. כאבי בטן חזקים עם צרבות עשויים להעיד גם על תסמונת המעי הרגיז הנגרמת כתוצאה מהפרעה בקשר הנוירולוגי בין המעי למוח. כדי לטפל בבעיה, ניתן לקבל תרופות המרגיעות את שריר דופן המעי, להקפיד על תזונה בריאה ועל שתייה מרובה. (7)

כאבי בטן חזקים בשילוב נפיחות ו/או גזים עלולים להיגרם כתוצאה מארוחה גדולה מדי ומאכילה של מזונות מנפחים כמו לחם, פסטה, מוצרי חלב, כרוב, חומוס ושום. חשוב לפזר את התפריט היומי על גבי שש ארוחות קטנות ביום ולצמצם צריכה של מזונות אלו. מחסור בשתייה הוא גורם נוסף להופעתם של גזים ונפיחות בבטן, לכן יש להקפיד על שתייה מרובה של 8 כוסות ביום. כמו כן, מומלץ להימנע משתייה מוגזת העלולה לגרום לגזים. נפיחות וגזים עלולים להיגרם גם כתוצאה מבעיות בתפקוד המעי וממחלת הצליאק. יש לגשת לרופא על מנת לאבחן את הבעיה ממנה אתם סובלים.
כאבים המלווים בעצירות, עלולים להיגרם כתוצאה מהפרעה בתפקוד המעי הגס, בשל דיאטה לא מאוזנת, צריכה מועטה של נוזלים או בשל תופעות לוואי של תרופות שונות. סיבות אחרות ופחות נפוצות לכאבי בטן חזקים המלווים בעצירות הם סדק בפי הטבעת (פיסורה), חסימות במעי, צניחה של שלפוחית השתן והרחם והפרעות בתפקוד שרירי רצפת האגן. כדי לטפל בעצירות חשוב לשמור על תזונה נכונה ולהקפיד על פעילות גופנית. אם העצירות אינה חולפת, ניתן לקבל טיפול תרופתי לשחרור הצואה. (8)

כאבי בטן במהלך ההריון נגרמים לרוב כתוצאה מהמתיחה של הרחם וגדילת הרחם. יחד עם זאת, ישנן סיבות אחרות לכאבי בטן הקשורים להריון כמו הריון חוץ רחמי, ״ברקסטון היקס״ (צירים מדומים), רעלת הריון, היפרדות שליה, קרע של הרחם ושרירנים ברחם. לצד זאת, נשים בהריון עלולות לסבול מכאבי בטן חזקים שאינם קשורים ישירות להריון בשל אבנים בדרכי השתן, דלקת תוספתן חריפה, דלקת כבד, מחלת מעיים, חסימת מעיים ודלקת לבלב. חשוב להגיע לרופא נשים על מנת שיאבחן את הגורם לכאבי הבטן

אם אתם סובלים מכאבי בטן חזקים בזמן מתן שתן, ייתכן כי אתם סובלים מדלקת בדרכי השתן, אבנים בדרכי השתן או במקרים חריגים, מגידולים בדרכי השתן. יש לגשת לרופא על מנת לאבחן את הבעיה. במקרה של זיהום בדרכי השתן תקבלו תרופה אנטיביוטית, ואם מדובר באבנים בדרכי השתן יש לשנות את התזונה ולקבל תרופות המרסקות את האבנים ומונעות היווצרות של אבנים חדשות. (10)

כאבי בטן חזקים המופיעים בצד הגוף בזמן פעילות גופנית, הם שכיחים ונובעים ממתיחה של הרצועות המחברות בין הכבד והבטן לשרירי הסרעפת. לפי תיאוריה אחרת, הכאבים נובעים כתוצאה ממחסור בחמצן לסרעפת. כדי למנוע את הכאבים האלו יש להקפיד על נשימה נכונה ועמוקה, לשתות לפני הפעילות הגופנית ולהימנע מאכילה שעתיים לפני הפעילות.(11)

הליקובקסטופ תמונת מוצר

Helico Bacstop

מסייע בהתמודדות עם תסמיני חיידק ההליקובקטר ושיפור תפקוד מערכת העיכול

תכולה

60

כמוסות

אופן טיפול

2 כמוסות ביום

על קיבה ריקה

הליקו חדש

מארז יחיד

290

הליקו 120

מארז זוגי

₪490

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10