שיפור תפקודי כבד: כך תעשו זאת בקלות [הוכח מחקרית]

מי מאיתנו המעוניין לשפר את מצבו הבריאותי, מגלה מהר מאד כי לצד שמירה על שגרת פעילות גופנית והתאמה נכונה של תזונה, יש צעדים רבים נוספים שניתן ורצוי לבצע ובשנים האחרונות הולכת ומתחדדת החשיבות של מושג שנקרא “ניקוי כבד”. מדובר למעשה על מגוון של טכניקות שונות שמטרתן לסייע לנו לנקות רעלים מיותרים מהכבד שהוא כידוע אחד האיברים החשובים ביותר לשמירה על בריאות ותקינות פעילות המערכות בגוף. בואו ננסה להבין בדיוק מה החשיבות של האיבר הזה וכיצד ניתן לשמור עליו נקי מרעלים מסוכנים.

מה תפקידו של הכבד בגוף?

בשביל לדבר על  הנושא החשוב של שיפור תפקודי כבד, חשוב מאד להבין מה הוא האיבר הזה ומהי המשמעות שלו בנוגע לתפקוד המערכות בגוף. ראשית חשוב לדעת כי מדובר באיבר הפנימי הגדול ביותר בגוף האדם והוא מעורב במגוון רחב של תהליכים חשובים. הכבד מעורב בוויסות חילוף החומרים בגוף (מה שנקרא בלעז ‘מטבוליזם’) של סוכרים, חלבונים ושומנים ובנוסף יש לו תפקיד חשוב של סילוק הרעלים בגוף שמגיעים דרך האוויר, המזון והשתייה שאנו צורכים והפרשתם החוצה ממנו. כמו כן הכבד אחראי לייצור מיצי המרה שמטרתם לפרק את השומנים בדם ולספוג אותם באופן יעיל וכן הוא אחראי להפרשה של מגוון הורמונים חשובים וחיוניים לצמיחה תקינה של גוף האדם (1).

מה גורם לירידה בתפקודי הכבד?

מתח נפשי ולחץ

ההורמון שהגוף מפריש בשעת לחץ נקרא קורטיזול וכשהוא מופרש בכמויות תקינות אין עם זה שום בעיה. לעומת זאת, אצל אנשים שחווים סטרס על בסיס קבוע ויומיומי (מצב נפוץ אצל רבים בעקבות מתחים בעבודה ובחיי המשפחה), נוצר מצב שנקרא עודף קורטיזול שעלול להוציא את הכבד ממצב מאוזן ותקין (2).

אלכוהול

אלכוהול הוא כידוע אחד הגורמים העיקריים והנפוצים לפגיעה בכבד ובתפקודו התקין. נהוג לחשוב כי מדובר על כמות שתייה חריגה במיוחד, אך חשוב לדעת שגם כמות קטנה יחסית של יותר משתי משקאות ליום עשויה לפגוע בתפקוד הכבד, מפני שהכבד מסוגל לפרק כמות קטנה בלבד של אלכוהול בכל רגע נתון (2).

שתיית אלכוהול מרובה שפוגעת בכבד

תזונה לקויה

כאמור, אחד מתפקידיו המרכזיים של הכבד הוא פירוק המזון ובעיקר השומנים והסוכרים שמגיעים ממנו. הוא עושה זאת כמובן באופן יעיל למדי, אך עד לגבול מאד מסוים. צריכה עודפת של שומן טראנס, שומנים רווים, שומנים מוקשים ושל סוכר עשויים לגרום לעומס על הכבד ולפגוע בתפקוד התקין שלו (2).

איך “לנקות” את הכבד באופן טבעי?

תזונה

בשלב הראשון שווה לדעת כי ניתן ליישם שיפור תפקודי כבד הלכה למעשה דרך התאמה של תזונה נכונה. מזונות מותססים למשל כמו קפיר, קימצ’י וכרוב כבוש מכילים פרוביוטיקה טבעית שבין השאר יכולה לסייע לשמירה על הכבד ולניקוי שלו. כמו כן ניתן להיעזר בחומצות אמינו, חומצת ALA נוגדת חימצון ושלל ויטמינים שיעזרו במשימה. למשל, מאכלים המכילים ויטמין E כמו אבוקדו, תרד ושקדים הם מצוינים. מאכלים רווי סלניום כמו סרדינים ואגוזי ברזיל יגבירו את היכולת של הכבד לייצר גלותיותן וגם תה ירוק ושמן דגים מומלצים מאותה הסיבה בדיוק (2).

הזעה חיונית

לדרך בה הגוף שלנו נפטר מפסולת דרך העור יש קשר ישיר וחשוב למדי לתפקוד הכבד. ככל שאנו מזיעים יותר כך אנו בעצם מסייעים לכבד להיפטר מהרעלנים שנמצאים בו וזה בהחלט יכול לעזור, במיוחד כאשר מקפידים על כך באופן סדיר. רצוי בהחלט להתאמן ולהקפיד על פעילות אירובית קבועה מספר פעמים בשבוע ואפשר בהחלט גם לבקר פעם או פעמיים בשבוע בסאונה ולאפשר לגוף לזרז את פעולת ההזעה לניקוי הכבד (3).

תוספי תזונה

כמובן ששווה לגמרי להכיר את האפשרות של קבלת סיוע באמצעות שימוש בתוספי תזונה לצורך ניקוי רעלים מהכבד. למשל liver up הוא מוצר מצוין שיכול לסייע לכבד במגוון דרכים כגון ניקוי וטיהור הכבד מרעלים, שיפור כולל של תפקודי הכבד, זירוז תהליכים מטבוליים בגוף, תמיכה בכבד שומני, שיפור בתהליכי עיכול וספיגה ואפילו כטיפול תומך למי שסובל מפטריות וקנדידה במערכת העיכול. התוסף מכיל רכיבים טבעיים כגון כורכום הידוע כמפחית טבעי של כולסטרול, גדילן מצוי המכיל נוגדי חימצון רבים המסייעים לשיפור תפקודי הכבד, שן ארי, צמח הנחשב ליעיל במיוחד להקלה על מערכת העיכול וניקיון כללי שלה ורכיבים חיוניים נוספים הידועים ביכולת שלהם לשפר את תפקודי הכבד.

אילו שינויים נוספים בהרגלי חיינו יסייעו לתפקוד תקין של הכבד?

דיברנו על תזונה, על הזעה וכושר גופני וכן על האפשרות הנוחה של שימוש בתוספי תזונה, אך האם ישנם הרגלים נוספים שניתן לשנות על מנת לשפר את תפקוד הכבד? ובכן, בהחלט כן. צריך לזכור שהרעלים מגיעים אלינו לא רק דרך המזון, אלא גם כתוצאה מעישון או שאיפת אוויר לא נקי, שתייה מופרזת של אלכוהול וכן הם נוצרים כתוצאה ממתח שאנו חווים על בסיס קבוע. על כן השאיפה היא לחיות חיים מאוזנים ככל הניתן – להיגמל מסיגריות בהקדם האפשרי, לצמצם למינימום את צריכת האלכוהול שלכם, להפחית את המתח שאתם חווים בעבודה ובכל מסגרת אחרת המשרה מתח  ולהקפיד על פעילות גופנית מתונה, לכל הפחות, באופן קבוע.

לסיכום

חשוב להבין כי הכבד שלנו הוא אחד האיברים החשובים ביותר לבריאות  הגוף. אם אתם חווים חולשה, עייפות קיצונית, תחושה של מוח וחשיבה מעורפלת, עצירות ונפיחות ועוד שלל תסמינים ללא כל סיבה ברורה, יכול מאד להיות שהסיבה לכך היא עודף רעלים בכבד וכי הכבד שלכם פשוט מתקשה להיפטר מהם בצורה תקינה. שימו לב שעם התאמת הרגלים נכונים, שינוי התזונה וסיוע של תוספי תזונה מתאימים ניתן בהחלט להפוך את הקערה על פיה וליהנות מאיכות חיים טובה הרבה יותר וכמובן שמומלץ להתחיל בכך בהקדם.

מקורות: (1) (2) (3)

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10