פיברומיאלגיה אבחון עצמי

פיברומיאלגיה היא שמה של מחלה הבאה לידי ביטוי בכאבים כרוניים ברקמות החיבור ובשרירים ועל כן היא מכונה בעברית דאבת השרירים. פעמים רבות מתלווים אל הכאבים הכרוניים עייפות קיצונית במרבית שעות היום וככל שחולף הזמן מתחזקת ההנחה כי מדובר באתגרים נפשיים שונים הקשורים במידה רבה לבעיה, כאשר לא ברור אם המצב הנפשי הוא זה המעורר ומחזק את הפיברומיאלגיה או שהקשר הוא הפוך והמחלה היא זו שמחזקת את הלך הרוח הנפשי. מה שחשוב לדעת בנושא הזה הוא שניתן לטפל בפיברומיאלגיה ולחיות איתה בשלום, אך כדי לעשות זאת יש לאבחן קודם כל את הבעיה, מה שעשוי להיות לעיתים מורכב ולא חד משמעי. חשוב מאד להבין כי חלק מהותי באבחון נוגע לדיווח של כל מטופל ועל כן כשמדובר במחלה הזו אבחון עצמי הוא בהחלט כלי חשוב שיש להכיר. אז מה זה בדיוק אומר ואיך תוכלו לעשות זאת בעצמכם? הנה מה שחשוב לדעת בנושא.

אבחון של פיברומיאלגיה

מה שחשוב לדעת לגבי פיברומיאלגיה, זה שאין לתופעה הזו בדיקה ספציפית כלשהי שיכולה לאבחן אותה. כלומר, היא לא באה לידי ביטוי בשינוי ערכים בדם שניתן לראות בבדיקות דם, לא תתבטא בבדיקות שיקוף שונות ולא ניתן לראות אותה באף דרך אחרת. על כן, כאשר מטופל עם תסמינים שעשויים להצביע על פיברומיאלגיה מגיע לרופא, השלב הראשון הוא לשלול מחלות ובעיות אחרות שעשויות לגרום להן (1). לאחר שאכן שוללים בעיות כאלה, ניתן לנסות להבין אם מדובר על פיברומיאלגיה, וזהו למעשה סוג האבחון שניתן לבצע באופן עצמאי עוד בטרם ניגשים לרופא. אלו הם שלבי הבדיקה המרכזיים:

כאב מפושט

אם נדרש לתאר במילה אחת את המהות של הפרעת הפיברומיאלגיה, המילה הזו תהיה בלי שום ספק “כאב”. הכאב הוא התסמין העיקרי והמשמעותי ביותר שלה וכאשר מזהים כאב חזק בכל חלקי הגוף ולא מצליחים למצוא הסבר ברור אליו, הרבה פעמים הפתרון לתעלומה יהיה פיברומיאלגיה. על כן, אם אתם סובלים מכאבים משמעותיים ברוב חלקי הגוף ובעיקר בשרירים, ברקמות החיבור ובעצמות, יכול להיות שזוהי הסיבה לכך. שימו לב שמדובר על כאב כללי ומפושט בכל חלקי הגוף ולא על כאב נקודתי באיזור אחד בלבד (2).

נקודות לחיצה

השלב הבא באבחון העצמי הוא הפעלת לחץ על נקודות לחיצה שונות בגוף על מנת לבדוק אם הן רגישות וכואבות בצורה מיוחדת. בעיקרון ישנן 18 נקודות שונות בגוף שרגישות מאד למגע ויכאבו בעת לחיצה אצל חולי פיברומיאלגיה. ככל שיותר נקודות מגיבות לכאב כך גובר הסיכוי כי מדובר על ההפרעה. בין נקודות הלחיצה השונות: כתפיים, ברכיים, מרפקים, מעלה האגן בנקודת החיבור עם הגו התחתון, שכמות, צידי הצוואר ועוד. שימו לב כי כאן ישנה חשיבות גדולה לאבחון העצמי. כלומר, לחיצה בעצמה חזקה תכאיב מן הסתם לכל אחד, אך כאשר מדובר על עוצמה נמוכה לא אמור להופיע כאב. כל אחד מכיר את גופו שלו וכאשר מבצעים אבחון עצמי החולים יודעים את ההבדל בין לחיצה קלה שלא אמורה לכאוב בדרך כלל לבין לחיצה שתכאיב גם למי שאינו סובל מפיברומיאלגיה (2).

נקודות לחיצה לאבחון עצמי של פיברומיאלגיה

הפרעות שינה ועייפות כללית

באחוזים רבים מן המקרים יופיעו לצד כאבי השרירים עייפות כרונית וקשיים בשינה. הרבה פעמים מדובר על עייפות קיצונית שמופיעה במהלך היום לצד קשיים בשינה ובהירדמות בשעות הלילה. התסמינים הללו קשורים כמובן לכאב שגורם לעייפות קיצונית ומחד ומצד שני מקשה על שנת לילה רציפה, אך במידה רבה גם למצב הנפשי של חולי פיברומיאלגיה שרבים מהם סובלים מתופעות נפשיות שונות של דיכאון וחרדה. גם כאן מדובר על משהו שניתן לאבחן באופן עצמאי. כלומר, מי שחווה עייפות קיצונית ובעיות בשינה מודע לכך באופן מיידי וזה מן הסתם משפיע במידה רבה על איכות החיים (2).

אבחנה מבדלת

כאמור, לא מספיק שהדברים הללו יופיעו, אלא שגם יש לשלול סיבות אחרות לקיומם. בעוד פיברומיאלגיה היא הפרעה בהחלט לא נעימה שפוגעת באיכות החיים, אך כזו שלא מסכנת את החיים, בעיות אחרות שאלו הם התסמינים שלהן עלולות להיות מסוכנות ומשמעותיות הרבה יותר ועל כן יש לשלול אותן קודם לכן (1).

חשיבות האבחון

אז אומנם לא מדובר על הפרעה מסכנת חיים, אבל כן מדובר על הפרעה שפוגעת באופן משמעותי באיכות החיים של מי שסובל ממנה, כאשר במקרים קיצוניים היא משבשת אותם לחלוטין ולא מאפשרת לבצע את הפעולות החיוניות והבסיסיות ביותר. בשל העובדה שלא מדובר על מחלה עם אבחון פשוט ומדויק, הרבה פעמים קשה לעלות עליה וחשוב מאד להבין שהקשב של המטופל לגופו וההיכרות עם הנושא של אבחון עצמי הם קריטיים ביותר בעניין הזה. באופן כללי חשוב מאד לדעת שככל שעולים על הבעיה מהר יותר כך ניתן להציע טיפול מתאים יותר ולחזור לשגרת חיים רגילה ותקינה בהקדם (3).

לסיכום

כשמדובר על דאבת השרירים אבחון נכון ומוקדם הוא קריטי וחיוני ביותר. במקרים של כאבים מפושטים כרוניים בכל חלקי הגוף, רגישות לנקודות לחיצה מסוימות ועייפות כרונית לצד קשיים בשינה, תישקל האופציה של פיברומיאלגיה רק לאחר שלילה של בעיות רפואיות אחרות. שימו לב כי עוד בטרם תיגשו לרופא תוכלו לבצע אבחון עצמי בבית ולנסות להבין אם גם אתם סובלים מהבעיה ובהחלט ניתן לעשות זאת כפי שפירטנו כאן. עם זאת, כמובן שהאבחון העצמי לא מהווה לתחליף לבדיקת רופא ומומלץ לגשת לקבל ייעוץ רפואי מקצועי בהקדם האפשרי. זכרו – באמצעות טיפול מתאים ניתן להתגבר על התסמינים הקשים של דאבת השרירים וככל שהבעיה תאובחן בהקדם, כך תוכלו לחזור מהר יותר לשגרת חיים מלאה ותקינה. בברכת רפואה שלמה.

מקורות

(1) (2) (3)

 

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10