כאבי בטן בהריון

כאבי בטן הם תופעה נפוצה מאוד בקרב נשים הרות. ישנן מגוון של סיבות אפשריות לכאבי בטן בהריון, החל מכאבים הקשורים להריון ועד כאבים שאינם קשורים להריון. ישנם כאבים הגורמים לאי נוחות קלה אך ההריון הוא תקין לחלוטין, בעוד שישנם כאבים קשים המצריכים הגעה לרופא על מנת לבחון מהי הבעיה ולטפל בה בהקדם. (1) במאמר זה נסקור את כל הסיבות והגורמים לכאבי בטן בהריון.

הסיבות לכאבי בטן בהריון

כאבי בטן בחודשי ההריון הראשונים

  • כאבים הנובעים מן השינויים הפיזיולוגים בהריון וגדילת הרחם – אלו כאבים שכיחים מאוד שאינם מעידים על בעיה כלשהי בהריון. הסיבה לכאבים היא המתיחה של הרחם והרצועות המקשרות בין האגן לרחם. לרוב כאבים אלה מזכירים כאבי מחזור. במידה והכאבים מפריעים לתפקוד היומיומי או אם הכאבים מופיעים יחד עם דימום מהנרתיק, יש לגשת לרופא. (1)
  • הריון חוץ רחמי – זהו הריון שבו הופרתה ביצית שהתפתחה מחוץ לרחם. מדובר במצב מסכן חיים לכן חשוב לעבור אבחון בהקדם. בדרך כלל הריון חוץ רחמי מתפתח בחצוצרה וכאב הבטן יכול להופיע בצד אחד או להיות מופשט. הכאב עשוי להיות מלווה בבחילות, סחרחורות, עילפון ודימום ואגינלי. (2)
  • הפלה מאיימת – כאבים בבטן התחתונה יחד עם דימום ואגינלי קל עד בינוני עלולים להצביע על הפלה מאיימת – זהו מונח המתייחס לכך שההריון נמצא בסכנה. חשוב לדעת כי בין 20% ל-30% מהנשים ההרות חוות דימום במהלך השליש הראשון להריון, אך כאשר מופיע דימום מומלץ לגשת לרופא לבדיקה. (3)

אישה בהריון שמה ידיים על הבטן

כאבי בטן בחודשי ההריון המתקדמים

  • התכווצויות ברקסטון היקס – אלו צירים מדומים הבאים לידי ביטוי בהתכווצויות של הבטן. בניגוד לצירים אמיתיים, צירי ברקסטון היקס לא מובילים ללידה, הם אינם מתחילים בגב או במותניים אלא מגיעים ישר מהבטן, והם לא סדירים ולא מתחזקים. אם מדובר בצירי ברקסטון היקס, ניתן להפסיק את כאב ההתכווצות באמצעות אמבטיה חמה, שתייה ומנוחה. אם אתן עדיין לא בשבוע 37, אם ההתכווצויות הן סדירות ומופיעות יותר 3 פעמים בשעה, ואם הכאב מופיע בגב התחתון ומלווה בהפרשה מימית או דמית יש לגשת לרופא. (4)
  • זיהום תוך רחמי – במקרה של זיהום תוך רחמי, עיקר הכאב יופיע בבטן התחתונה. זיהום זה עלול להופיע בעקבות הסתבכות של פעולה פולשנית כמו דיקור מי שפיר, ולהתרחש בקרב נשים שחוו ירידת מים מוקדמת. אם ישנו זיהום תוך רחמי, לרוב יש צורך לעבור זירוז לידה. (1)
  • שרירן ברחם – שרירני רחם, הנקראים גם מיומיות, הם גידולים שמפתחים מרקמת שריר הרחם. ב-70% מהמקרים הם אינם גורמים לתסמינים (5), אך במהלך ההריון השרירן עשוי לגדול ולגרום לכאבי בטן (1). כאשר מופיעים כאבים כתוצאה מהשרירן, ניתן לעבור ניתוח להוצאתו מהרחם. (5).
  • רעלת הריון – רעלת הריון היא מחלה השכיחה בקרב 3%-5% מהנשים ההריוניות והיא עלולה לסכן את האם והעובר. (6) אחד הסימנים לרעלת הריון הם כאבים בבטן הימנית העליונה או בחלק המרכזי העליון בבטן. (1)
  • קרע של הרחם – נשים שעברו ניתוח קיסרי בעבר או כאלו שעברו ניתוח להוצאת שרירנים מהרחם, עלולות לחוות קרע של הרחם בזמן הצירים. הקרע עלול להתרחש גם ללא הופעתם של צירים. קרע זה גורם לכאבים בבטן במהלך ההריון. (1)
  • היפרדות שליה – השליה אחראית על העברת החמצן והמזון מהאם לעובר ופינוי פסולת מדמו של העובר לדמה של האם ומחוץ לגופה. במצב תקין השליה מתנתקת לאחר הלידה, כשהעובר יצא לאוויר העולם. היפרדות שליה הוא מצב בו השליה מתנתקת בזמן ההריון כשהעובר נמצא עדיין ברחם. היפרדות שליה עלולה לגרום לכאבים בבטן ומלווה לרוב בדימום מהנרתיק. (1)

כאבי בטן בהריון

גורמים גניקולוגיים נוספים לכאבים

  • תסביב שחלתי – כאשר השחלה מסתובבת סביב עצמה, היא עלולה לחסום את זרימת הדם התקינה אל השחלה. תסביב שחלתי גורם לכאבים בבטן התחתונה. זהו זהו מצב נדיר יחסית, אך מחייב טיפול מיידי על מנת למנוע פגיעה חמורה בשחלה ולמנוע את אובדן פוריות האישה. (8)
  • ציסטה שחלתית – ציסטה שחלתית היא מעין כיס המכיל נוזל. היא יכולה להופיע בקרב נשים העוברות טיפולי פוריות או בשל שינויים הורמונליים במהלך המחזור. ציסטה שחלתית עלולה לגרום לכאבים באזור הבטן. במקרה הצורך, ניתן להוציא את הציסטה השחלתית. (9)

גורמים לכאבי בטן שאינם קשורים באופן ישיר, אך נפוצים בהריון

  • עצירות בהריון ונפיחות – עצירות עלולה לגרום לכאבי בטן, לאי נוחות בבטן ולכאבים בזמן פעולת המעיים. (10) בזמן ההריון עדיף לצמצם את נטילת התרופות הקונבנציונאליות מתוך חשש לעובר (14). לכן ההמלצה היא לנסות לטפל בעצירות בעזרת תזונה מתאימה, פעילות גופנית מבוקרת המסייעת לחילוף החומרים, וניתן להסתייע גם בתוספי תזונה טבעיים.
  • דלקת בדרכי השתן או אבנים בדרכי השתן עלולים לגרום להופעה של כאבים בבטן. בזמן ההריון נפוצות מאוד דלקות בדרכי השתן. (1)
  • אולקוס (כיב פפטי) – פצע ברירית הקיבה הנובע לרוב מחיידק הליקובקטר פילורי. כתוצאה מהתפתחות הכיב מורגש כאב בבטן העליונה. הכאב עלול להחריף כאשר הבטן ריקה. (12) התוסף Helico backstop המבוסס על חומרים טבעיים בלבד, מתאים לשימוש במהלך הריון ומסייע באיזון רמות החיידק בקיבה.
  • דלקת בכיס המרה – כיס המרה אוגר את נוזל המרה המיוצר בכבד ומשחררו למעי הדק, וכך מסייע בעיכול השומן שבמזון. כאשר ישנה דלקת בכיס המרה, עלולים להופיע כאבים באזור הימני העליון של הבטן. (13)
אישה הסובלת מצרבת
תחושת “שריפה” או צריבה לאורך הוושט ובית החזה-צרבות

לסיכום, כאבי בטן במהלך ההריון הם נפוצים מאוד. יחד עם זאת, חשוב לדעת מהו הגורם לבעיה, על מנת לטפל בה ולהקל על הכאבים. אנחנו מאחלים לכן לידה קלה ובריאות.

מקורות: (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (12) (13) (14)

הליקובקסטופ תמונת מוצר

Helico Bacstop

מסייע בהתמודדות עם תסמיני חיידק ההליקובקטר ושיפור תפקוד מערכת העיכול

תכולה

60

כמוסות

אופן טיפול

2 כמוסות ביום

על קיבה ריקה

הליקו חדש

מארז יחיד

290

הליקו 120

מארז זוגי

₪490

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות! מלאו את הפרטים מטה והצטרפו עכשיו, קופון ההנחה יישלח אליכם במייל:

*שימו לב, אם בסיום ההרשמה לא קיבלתם מייל עם קוד הקופון, בדקו גם את תיבת הספאם שלכם. 10% ההנחה הם לשימוש חד פעמי.

10% הנחה כולל כפל מבצעים

הצטרפו עכשיו למועדון הלקוחות של הומאוטריט לאב ותהנו מ 10% הנחה לקנייה הנוכחית, תכנים מותאמים אישית ועוד הפתעות והטבות רבות!

השאירו פרטים ומיד תקבלו קוד קופון לשימוש מיידי:

אתר זה משתמש ב Cookies על מנת לספק לך חווית גלישה טובה יותר. לקבלת מידע מפורט קראו את המדיניות פרטיות שלנו.

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
ניתן להשאיר לנו פרטים בטופס הפניה ואנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

אתר זה שומר שבת וחגים

אתר זה הינו שומר שבת וחגים ולכן לא ניתן לבצע בו רכישות כעת.
אנו נשוב אליכם למידע נוסף והשלמת התהליך כאשר נחזור לפעילות.
עמכם הסליחה

10% הנחה על כל מוצרי הומאוטריט לקנייה ראשונה באתר
בהקלדת קוד קופון:
gift10