מאכלים טובים לעור הפנים

המאכלים הטובים ביותר לעור הפנים

לטיפוח עור הפנים, ישנה חשיבות עצומה. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף, ועור יפה משפיע לא רק על המראה החיצוני, אלא, על הבריאות הכללית שלנו.  טיפוח העור הוא חלק מאורח חיים בריא – ממש כמו שעלינו להקפיד על תזונה מאוזנת כדי למנוע מחלות ולהגן על הבריאות שלנו, כך ישנם מאכלים מסוימים התורמים לעור בריא, קורן וזוהר.

אילו מאכלים יסייעו לעור שלנו?

אם אתם חולמים על עור פנים חלק ומתוח, ללא פצעים וקמטים, כדאי שתדעו כי הפתרון טמון בצלחת שלכם. מחקרים מצאו כי אחד הגורמים לעור פנים יפה, הוא מזון איכותי ובריא המכיל ויטמינים ורכיבי תזונה חיוניים. לפניכם כמה מהמזונות שכדאי להכניס לתפריט שלכם: (1)

  • מוצרי חלב – מוצרי חלב עשירים בויטמין A, הנחשב לנוגד חמצון חזק במיוחד. ויטמין A מסייע להגן על העור מפני נזקי השמש כמו כתמי פיגמנטציה, נמשים וכתמים, ואף יכול לתקן נזקי עור קיימים. (1)
  • אגוזים ושקדים – ויטמין נוסף שחשוב לצרוך הוא ויטמין E שתוכלו למצוא אותו בין השאר בשקדים ואגוזים. ויטמין E מגן על העור מפני נזקי זיהום אוויר ופיח מכוניות, וכך מגביר את הלחות ומצמצם את הסיכון ליובש ומחלות עור. (1)
  • דגנים מלאים – דגנים מלאים כמו כוסמת, שיפון, שעורה, אורז מלא, שיבולת שועל, קינואה וחיטה מלאה, מכילים ויטמינים מקבוצת B. ויטמינים אלה אחראים על יצירת תאים ושמירה על בריאות העור, בעוד שמחסור בוויטמינים אלו עלול לגרום למחלות עור כדוגמת סבוריאה. (1)
  • עגבניות – אחד מהמרכיבים שקיימים בעגבניות הוא הליקופן – פיגמנט אדום השייך למשפחת הקרוטנואידים המצמצם את נזקי השמש. מחקר גרמני מצא שאכילת 40 גרם של רסק עגבניות במשך עשרה שבועות הצליחה לצמצם ב-40% את נזקי השמש אצל הנבדקים. (1)
  • יוגורטים – כבר מאז שנת 1965 נעשה שימוש בפרוביוטיקה כדרך לטפל בבעיות עור. חיידקים פרוביוטיים מסייעים להילחם באקנה, ויעילים בטיפול בבעיות עור שונות כמו אטופיק דרמטיטיס. החיידקים הידידותיים קיימים ביוגורטים רבים. (1)
  • קולגן – קולגן הוא חלבון סיבי המרכיב 75% מכלל אבני הבניין של העור שלנו. לצד תפקידו בבניית רקמות החיבור בגוף כמו עצמות, סחוסים וגידים, הוא גם אחראי על גמישות העור. עם השנים העור שלנו מייצר כמויות מופחתות של קולגן, וכתוצאה מכך העור עלול להיראות נפול, עמום ומקומט. (2) כדי להחזיר לעור את הגמישות שאיבד, מומלץ לאכול מאכלים העשירים בקולגן כמו ביצים, בשר, עוף, דגים וספירולינה (סוג של אצה). (3) כמו כן, חשוב לאכול מאכלים העשירים בויטמין C שמגביר ייצור הקולגן, כמו פירות הדר, פלפלים, כרוב, תותים, קיווי וכרובית. (1) האפקטיביות של הקולגן יכולה להתעצם באמצעות שימוש בחומרי עזר כגון חומצה היאלורונית וסלניום. חומרים אלו מקבעים את הקולגן מתחת לעור וכך מחזירים לו את גמישותו.

ממה כדאי להימנע?

לצד המאכלים שטובים לעור שלנו, יש מאכלים שעלולים להזיק לו. כדאי להימנע מאכילה של מזונות מעובדים כמו נקניקיות, שניצלים והמבורגרים, מאכלים מטוגנים, פחמימות ריקות כמו סוכר לבן, אורז לבן וקמח לבן, ממתקים, מאכלים העשירים בצבעי מאכל, ממתיקים מלאכותיים, משקאות מוגזים וממותקים, אלכוהול, קפה ושומני טראנס הקיימים בין היתר במרגרינות, בורקסים, מלוואח, פיצות קפואות, עוגות, עוגיות וצ’יפס. (4)

דרכים נוספות לשמירה על עור בריא

 

  • טיפוח העור באמצעות חומץ תפוחים – עולם הקוסמטיקה עשיר בסבונים, תחליבים ותכשירים שונים שמטרתם לנקות את העור. על אף השימוש הנפוץ בחומרים אלו, הם עלולים לפגוע בעור – כאשר שאריות של תכשיר הניקוי נכנסות לנקבוביות, נוצרת מעין שכבה עבה בעור שמקשה עליו לנשום. לכן, במקום להשתמש בחומרי ניקוי כימיים, מומלץ לנקות את הפנים בעזרת חומץ תפוחים טבעי. כל שעליכם לעשות הוא לקחת צנצנת זכוכית, להכניס לתוכה חצי כוס מים מסוננים וחצי כוס חומץ ולערבב. את התערובת מורחים על הפנים פעמיים ביום, ואז שוטפים היטב.  התוצאה היא עור פנים נקי ורענן.
  • קרם הגנה – מקדם הגנה הוא חובה בכל יציאה מהבית. קרם הגנה מסייע להגן על העור מפני קרינת UVB – קרינת השמש שעלולה לגרום לנזקי עור שונים כמו כוויות, נמשים, כתמי פיגמנטציה, נקודות חן ואף סרטן עור. יש להקפיד על מריחת מקדם הגנה בעל רמת SPF של 30 לפחות ולמרוח אותו 15 דקות עד חצי שעה לפני החשיפה לשמש. (5)
  • שתייה מרובה – שתיית כ-10 כוסות מים ביום יכולה לעשות פלאים לעור הפנים שלכם. המים עוזרים לשמור על רמת לחות בעור, תורמים לעור גמיש ואלסטי, ומפחיתים את הסיכון להתייבשות העור בשל מיזוג אוויר, שיזוף מוגבר או שימוש מוגזם במוצרי טיפוח. מחקר מצא שצריכה של שני ליטר מים ביום במשך שלושה שבועות עוזרת להשיג עור פנים חלק, גמיש וזוהר יותר.  אז שימו לעצמכם תזכורת לשתות מים לאורך כל שעות היום. (6)
  • שינה – המונח “שנת יופי” אינו קלישאה. השינה משפיעה מאוד על מראה העור שלנו – מחסור בשינה גורם לגוף לייצר את הורמון הלחץ קורטיזול שפוגע בעור ומפרק את הקולגן שאחראי על גמישותו. בנוסף, שינה שאינה מספקת לא מאפשרת לגוף להגן על עצמו מפני נזקים סביבתיים, וכתוצאה מכך נפגע תהליך התחדשות העור ומואץ תהליך ההזדקנות. אז הקפידו לישון בין שבע לתשע שעות בכל לילה, ותראו שהעור שלכם יודה לכם על כך. (7)

סיכום

עור הפנים שלנו מושפע מאורח החיים שלנו. ככל שתקפידו על תפריט בריא ומאוזן המכיל ויטמינים ורכיבים שמעודדים את הגוף לייצר קולגן, ויחד עם זאת תימנעו מג’אנק פוד ומזונות מעובדים כך תוכלו ליהנות מעור פנים חלק ויפה. וכמובן לא לשכוח לשתות מספיק מים ולישון כמות שעות מספקת.

מקורות:
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)